کلیدی ترین سیستم های ایمنی خودرو کدامند

کلیدی ترین سیستم های ایمنی خودرو کدامند

در ساخت خودروهای قدیمی‌ ایمنی تنها به کیفیت ساخت محدود می‌شد، اما در سال‌های اخیر سیستم‌های ایمنی پیشرفته خودرو به شدت توسعه و بهبود یافتند زیرا در کاهش تصادفات و صدمات مالی و جانی نقش بسزایی برعهده دارند.

بررسی سیستم های ایمنی در خودرو

سیستم‌های ایمنی خودرو به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم‌بندی می‌شوند و هر یک شامل موارد خاصی هستند که در افزایش امنیت خودرو تاثیر می‌گذارند.

سیستم‌های ایمنی فعال

این سیستم‌های ایمنی همیشه در خودرو فعال هستند و مانع از بروز حوادث‌های شدید می‌شوند. زمانی که خودرو روشن باشد شروع به فعالیت می‌کنند و در صورت خرابی باید به سرعت مشکل آن‌ها برطرف شود. سیستم‌های ایمنی فعال به دو گروه پایدار کننده و هشدار دهنده طبقه‌بندی می‌گردند.

سیستم پایدار کننده: از مهمترین وظایف این سیستم می‌توان به پایدار کردن وضعیت خودرو اشاره نمود. سیستم ABS، EBD و ESP در این گروه قرار دارند و زمانی که خودرو روشن باشد فعال می‌شوند.

سیستم هشدار دهنده: وظیفه هشدار به راننده برعهده این سیستم است مانند چراغ کنار سرعت سنج. هنگامی که مشکلی در خودرو ایجاد شود یا راننده در خطر باشد هشدار می‌دهد و از به وجود آمدن حوادث جلوگیری می‌کند.

سیستم ایمنی غیرفعال خودرو

این نوع از سیستم ایمنی ماشین در زمان وقوع حادثه یا مواقع ضروری عمل میکند و وظیفه آن کاهش تلفات و خسارات برای سرنشینان است که مهمترین آن‌ها عبارتند از: ایربگ، کمربند ایمنی، فیوز و …

کمربند ایمنی: کمربند مانع جابه جایی سرنشینان در زمان حرکت خودرو می‌شود.

ایربگ: هنگام برخورد خودرو با موانع در کثری از ثانیه، کیسه از هوا پر شده و به صورت یک بالش درمی‌آید و از برخورد سر و بدن راننده و سرنشینان با اجزای خودرو جلوگیری می‌کند. در خودروهای مختلف تعداد ایربگ‌های به کار رفته متفاوت است.

کلیدی ترین سیستم های ایمنی

ترمز ضد قفل (ABS): در خودروهای قدیمی راننده برای انتقال نیروی ترمز به لنت ترمز و در نتیجه توقف خودرو باید به طور مداوم پای خود را بر روی ترمز می‌گذاشت و برمی‌داشت. با این کار از لیز خوردن لاستیک ها بر روی زمین جلوگیری می‌کرد. اما با پیشرفت صنعت خودروسازی و ظهور ترمزهای ABS دیگر به گذاشتن و برداشتن پا بر روی پدال ترمز نیاز نیست زیرا توسط ترمزهای ABS، نیرو به صورت خودکار بر هر چهار چرخ وارد می‌شود و یکی از مهمترین سیستم‌های ایمنی خودرو است.

سیستم ترمز اضطراری (AEB): اگر نیروی پای شما برای گرفتن ترمز کافی نباشد سیستم ترمز اضطراری وارد عمل شده و مانع از تصادف می‌شود.

این سیستم در مواقعی که نیروی پای راننده برای ترمزگیری کافی نباشد وارد عمل شده و بیشترین نیروی ترمز ممکن را وارد کرده و از بروز تصادف چلوگیری می‏کند.

سیستم کنترل کننده پایداری (ESP): این سیستم با کنترل فشار ترمزها و تغییر توزان خودرو، از انحراف و واژگونی خودرو جلوگیری می کند.

فرمان برقی (EPS): در گذشته فرمان‌های خودروها بسیار سفت بودند و هنگام چرخاندن آن‌ها با مشکل مواجه می‌شدیم که  فرمان‌های هیدرولیک این معضل را حل کردند. فرمان برقی در سرعت‌های بالا امنیت سرنشینان را فراهم می‌کند.

سیستم کروز کنترل (ACC): با این سیستم شما می‌توانید پای خود را از پدال گاز بردارید و با سرعت ثابت حرکت کنید.

سیستم هشدار دهنده فاصله به جلو (FCA): با استفاده از سنسورهای راداری و دوربین، به راننده هشدار می دهد که در صورت نزدیک شدن به خودرو یا مانعی با سرعت بالا، احتمال تصادف وجود دارد و در صورت عدم واکنش راننده، خودرو را متوقف می کند.

سیستم هشدار دهنده خروج از مسیر (LKA): با استفاده از دوربین های خودرو، به راننده هشدار می دهد که در صورت خروج از مسیر خودرو، به سمت راننده های دیگر، خطر تصادف وجود دارد و با کنترل فشار ترمز ها، خودرو را به مسیر درست باز می گرداند.

سیستم هشدار دهنده خطر (TCS): با کنترل فشار ترمز ها و کنترل گاز، جلوگیری از لغزش چرخ های خودرو و حفظ کنترل بر روی خودرو را فراهم می کند.

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.