لنت ترمز دیسکی

لنت ترمز دیسکی

برای پاسخ به این سؤال که لنت ترمز دیسکی چیست و چگونه کار می‌کند؟ ابتدا باید با ترمز دیسکی آشنا شویم. ترمز دیسکی نوعی ترمز است که از کالیپرها برای فشردن جفت لنت‌ها بر روی دیسک و ایجاد اصطکاک استفاده می‌کند. این عمل (ترمزگیری) چرخش شفت مانند، محور خودرو را کند می‌کند تا سرعت چرخش آن کاهش یابد یا ثابت بماند. انرژی حرکت به گرمای اتلاف تبدیل می‌شود که باید پراکنده شود زیرا گرما عملکرد ترمز را کاهش می‌دهد.

ترمزهای دیسکی هیدرولیکی رایج‌ترین شکل ترمز مورد استفاده برای وسایل نقلیه موتوری هستند، اما ترمز دیسکی تقریباً برای هر محور چرخشی قابل اجرا است. قطعات شامل دیسک، سیلندر اصلی، کالیپر  (سیلندر، دو لنت ترمز) در دو طرف دیسک است.

لنت ترمز دیسکی چگونه کار می‌کند؟

لنت ترمز دیسکی

با گذشت زمان ساختار چرخ‌ها دستخوش تغییراتی شد. یکی از آن‌ها دیسک چرخ بود که جایگزین کاسه چرخ گردید. معمولا دیسک ترمز از چدن ساخته می‌شود اما در خودروهای مسابقه‌ای از سرامیک یا کامپوزیت‌های کربنی استفاده می‌کنند.

لنت ترمز دیسکی تخت است که در هنگام ترمز و در اثر برخورد با دیسک دچار سایش شده و خودرو را متوقف می‌کند. در این نوع ترمز، لنت‌ها در دو سمت دیسک چرخ قرار دارند. همچنین در پشت این لنت یک ورق فلزی به نام شیم، میان پیستون و لاینینگ تعبیه شده است که وظیفه کاهش صدای ترمز را بر عهده دارد.

لنت ترمز دیسکی را باید از نمایندگی‌های معتبر خریداری نمود.

ویژگی‌های سیستم ترمز دیسکی

– بدون نیاز به باز کردن چرخ قابل بررسی هستند.

– گرما را در مقایسه با ترمز کاسه‌ای بهتر مدیریت می‌کنند.

– خودشان تنظیم می‌شوند.

– قدرت ترمزگیری بهتری دارند.

– انتقال حس بهتر در هنگام فشردن پدال ترمز

لنت های ترمز دیسکی معمولا چقدر دوام می آورند؟

عوامل زیادی در دوام لنت‌های ترمز دیسکی تاثیر دارند. لنت ترمز، انواع و ترکیبات مختلفی دارد و به سیستم‌های ترمز و روتورهای متفاوت‌تر وصل می‌شود.

اگر لنت ترمز را تعویض نکنید چه اتفاقی می افتد؟

لنت ترمز دیسکی باید در زمان مناسب تعویض شود در غیر این صورت می‌تواند به روتور و کالیپر ترمز آسیب برساند. ترمزهای خودروی شما یک سیستم متصل به هم از قطعات متحرک هستند و هنگامی که یکی از قطعات آسیب ببیند، سایش می‌تواند به عناصر دیگر نفوذ کند. به عنوان مثال، هنگامی که لنت ترمز شما از یک نقطه خاص فرسوده می شود، ممکن است به روتور ترمز آسیب وارد شود.

علائم ساییدگی لنت ترمز چیست؟

نشانه هایی که نشان می دهد به لنت ترمز جدید نیاز دارید عبارتند از:

– در هنگام ترمز صدایی مانند جیغ می‌شنوید.

– توقف خودرو به زمان بیشتری نسبت به قبل نیاز دارد.

– هنگام ترمز گرفتن، دماغه ماشین شما به یک طرف کشیده می شود.

– پدال ترمز با فشار دادن می لرزد.

جهت خرید عمده و یا اخذ نمایندگی توان لنت آریا با شماره ۰۹۱۲۴۷۶۳۲۵۹ تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.