همه چیز در مورد سیستم ترمز EBD

همه چیز در مورد سیستم ترمز EBD

خودروهای تازه تولید شده در جهان به یک سیستم ترمز جدید به نام EBD که مخفف کلمه Electronic Brake force Distribution است مجهز هستند. در سیستم‌های ترمز مکانیکی زمانی که شما ترمز می‌گیرید این نیرو به صورت برابر به تمام چرخ‌ها و لنت ترمز منتقل می‌شود اما مهندسین بر اساس تستهای انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که نیروی ترمز مورد نیاز برای هر چرخ‌ متفاوت است.

سیستم ترمز EBD چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت و شتاب خودروها، متقابلا سیستم‌های ترمز نیز باید ارتقاء یابند. EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) یکی از انواع سیستم های ترمز خودرو است که به منظور بهبود عملکرد ترمز و کاهش مسافت توقف خودرو در شرایط مختلف سرعت و جاده، طراحی شده است. وظیفه EBD توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها است. در این سیستم، نیروی ترمز به تناسب وزن وارد شده، شرایط جاده و … به طور خودکار بین چرخ های جلو و عقب توزیع می‌گردد تا تعادل و پایداری خودرو حفظ شود. سیستم EBD به طور خاص در خودروهای با سیستم ترمز ABS کاربرد دارد و مکمل آن است.

نحوه عملکرد سیستم ترمز EBD

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD به این صورت کار می کند که هر چرخ ماشین به نیروی ترمز برابری احتیاج ندارد. زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، وزن آن در چهار چرخ جابجا می شود و همیشه هر چرخ وزن برابری را تحمل نمی کند. در نتیجه نیروی وارد شده به هر چرخ نیز باید متفاوت باشد. اینجاست که توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD وارد عمل می‌شود.

هنگام ترمز کردن، سیستم EBD به صورت خودکار تشخیص می دهد که کدام چرخ نیاز به بیشترین نیروی ترمز دارد و نیروی ترمز بیشتری به آن چرخ اعطا می کند. این به تعادل خودرو در هنگام ترمز کمک می‌کند و مانع از خارج شدن آن از مسیر می‌شود.

EBD به عنوان یک سیستم هوشمند عمل می کند و با استفاده از سنسورهای مختلفی که در خودرو قرار دارند، مانند سنسور فشار تایر، سنسور سرعت، سنسور شتاب و سنسور فاصله، به صورت خودکار نیروی ترمز را بین چرخ های جلو و عقب توزیع می کند.

فرض کنید خودرو شما در یک جاده حرکت می‌کند و یک چرخ آن بر روی یخ و دیگری روی آسفالت قرار دارد اگر در زمان ترمز نیرو به صورت مساوی به چرخ‌ها برسد چرخی که بر روی یخ است به دلیل اصطکاک کمتر یخ با سطح جاده قفل می‌شود و خودرو از مسیر خارج خواهد شد. اما با وجود ترمز EBD و توزیع الکترونیکی، به این چرخ نیروی کمتری وارد می‌شود در نتیجه ماشین در حالت تعادل باقی می‌ماند.

اجزای EBD

– سنسورهای سرعت: خودروهای مجهز به سیستم EBD، در هر چرخ دارای یک سنسور سرعت هستند. وظیفه هر سنسور، انتقال سرعت چرخ به ECU است. هنگام ترمز، اگر سرعت خودرو بالاتر از سرعت چرخش چرخ باشد، یعنی چرخ در حال لیز خوردن است و می تواند منجر به لغزش گردد.

– واحد کنترل الکترونیکی: ECU یا واحد کنترل الکترونیکی، اطلاعات را از سنسورهای سرعت دریافت و نسبت لغزش هر چرخ را تعیین می کند و به مقایسه سرعت چرخ با سرعت ماشین می‌پردازد. اگر چرخی در حال لیز خوردن باشد، برای کاهش سرعت از تعدیل کننده های نیروی ترمز استفاده می کند تا با اعمال نیروی ترمز به میزان مناسب، سرعت را کاهش دهد یا خودرو را طور کامل متوقف کند.

– تعدیل کننده های نیروی ترمز: سیستم EBD از این بخش برای متعادل نمودن نیروی ترمز اعمال شده بر روی هر چرخ استفاده می‌کند.

مزایای EBD

سیستم EBD این اطمینان را می‌دهد که با توجه به وزن تحمل شده میزان نیروی مناسبی به هر چرخ وارد می شود. در نبود آن، به تمام چرخ ها نیروی ترمز یکسانی اعمال خواهد شد که می تواند باعث سر خوردن چرخ و در نتیجه از دست دادن کنترل آن شود.

تفاوت سیستم ترمز EBD با ABS

EBD مکمل سیستم ترمز ضد قفل (ABS) است. این اطمینان را ایجاد می کند که مقدار مناسبی نیرو به هر چرخ اعمال می شود تا آن را به طور کامل متوقف کند. اگرچه سیستم ترمز ABS تضمین می کند که چرخ ها در ترمزهای شدید قفل نمی شوند، EBD اطمینان حاصل می کند که هر چرخ مقدار مناسبی از نیروی ترمز دریافت می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.