جدیدترین تکنولوژی در سیستم ترمز

جدیدترین تکنولوژی در سیستم ترمز

یک یا دو نسل پیش، هیاهویی در دنیای ترمز ایجاد شد که به دلیل تغییر تکنولوژی از درام به دیسک بود. اما نوآوری در اینجا متوقف نشد. فناوری ترمز از طریق برنامه‌های ترمز غیرفعال، فعال، یکپارچه و اخیراً ترمز خودکار به تکامل خود ادامه داده است. عواملی که سبب این پیشرفت در صنعت ترمز شد، تلاش برای افزایش ایمنی خودرو و رعایت بهتر مقررات بود که سبب تولید ترمزهای بهینه‌تر با طراحی و عملکرد بهتر شد.

معیارهایی مانند افزایش تصادفات، جراحات و تلفات، دولت‌ها را بر آن داشته است تا مقررات ایمنی سخت‌گیرانه‌تری اعمال کنند تا در خودروها فاصله بین فشار بر ترمز تا توقف کامل را هرچه کوتاه‌تر کنند. کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، ترمز ضد قفل، ترمز الکترونیکی و ترمز احیاکننده تنها چند نمونه از پیشرفت‌های فنی هستند که تولیدکنندگان ترمز خودرو در گذشته برای رعایت استانداردهای دقیق‌تر معرفی کرده‌اند. در آینده نزدیک، انتظار می‌رود که شاهد تولید شبکه‌های ارتباطی جدید داخل خودرو، تله‌ماتیک و ترمز خودکار پیشرفته باشیم.

آخرین پیشرفت‌ها در حوزه سیستم ترمز

آخرین پیشرفت‌ها در حوزه سیستم ترمز

سیستم‌های ترمز جدید به کاهش آمار تصادفات کمک شایانی کرده‌اند. این فناوری‌های جدید ترمز می‌تواند شامل همه چیز باشد، از سیستم‌های ترمز الکترونیکی جدید گرفته تا سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار و سیستم‌های ترمز پس از تصادف. در هر مورد، این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رانندگی را برای همه افراد در جاده ایمن‌تر کنند. اکثر سیستم‌های ترمز موجود در بازار به یک اتصال مکانیکی بین پدال ترمز و ترمزهای خودرو متکی هستند.

این بدان معناست که وقتی پدال ترمز را به سمت پایین فشار می دهید، مایع هیدرولیک در خطوط ترمز شما فشرده می‌شود (از طریق سیلندر اصلی) که کالیپرهای ترمز را روی روتورها فشار می‌دهد و از نیروی اصطکاک برای کاهش سرعت استفاده می‌کند. وقتی پای خود را از روی ترمز بردارید، اصطکاک کاهش می‌یابد و می‌توانید به جلو حرکت و رانندگی کنید. فناوری ترمز جدید با افزودن انواع تکنولوژی‌ها برای کاهش مسافت توقف، زمان واکنش و ارائه کنترل بیشتر در طیف گسترده‌ای از شرایط جاده، این سیستم را بهبود می‌بخشد.

انواع مختلفی از سیستم های ترمز مدرن در بازار وجود دارد و امروزه در خودروها موجود است. برخی از آنها عبارتند از:

– ترمز دستی الکترونیکی (EPB)

– ترمز اضطراری خودکار (AEB)

– ترمز پس از تصادف

ترمز دستی الکترونیکی (EPB)

یک سیستم ترمز الکترونیکی به جای اتکا به اتصال فیزیکی ترمزها، از الکترونیک برای کنترل ترمزها استفاده می‌کند. این فناوری از سال 1998 وجود داشته و از وسایل نقلیه هیبریدی مانند تویوتا پریوس ( Toyota Prius) شروع شد.

ممکن است برای اولین بار هنگام استفاده از ترمز دستی در خودروهای امروزی، ترمز الکترونیکی را تجربه کرده باشید. به جای بالا کشیدن ترمز دستی که به طور فیزیکی به خودرو متصل است، دکمه‌ای را فشار می‌دهید که به به رایانه دستور فشار ترمز را می‌دهد تا وسیله نقلیه را در جای خود نگه دارد. در حالی که سیستم های ترمز جدید هنوز بر اصل اساسی اصطکاک برای توقف چرخ‌ها تکیه می‌کنند، اتصال به ترمزها در سیستم ترمز EPB به جای فیزیکی، الکترونیکی است.

ترمز الکترونیکی علاوه بر اینکه خودرو را سریع‌تر از گذشته متوقف می‌کند، امکان کنترل بیشتر بر روی سیستم ترمز خودروهای هیبریدی، برقی و خودران را میسر می‌کند. اتومبیل‌های خودران باید بتوانند ترمزهای الکترونیکی خود را در هر شرایطی و بدون کمک راننده انسانی اعمال کنند.

ترمز اضطراری خودکار (AEB)

سیستم ترمز اضطراری خودکار یا AEB سیستمی است که ضربه احتمالی را تشخیص داده و به طور خودکار ترمز را روی خودرو اعمال می‌کند. هدف این سیستم ترمز جدید، کاهش یا جلوگیری از تصادف احتمالی است.

این سیستم از سال 2006 بر روی وسایل نقلیه قرار گرفت و روز به روز پیشرفت کرد. بر اساس تحقیقات، یک سوم تصادفات، از عقب ماشین رخ می‌دهد. این سیستم به طور خاص به افراد کمک می‌کند تا از این نوع تصادفات جلوگیری کرده و در برخی موارد به کاهش تأثیر تصادف نیز کمک می‌کند.

سازندگانی مانند مرسدس بنز و ولوو سیستم‌هایی را ارائه می‌کنند که در صورت تشخیص تصادف احتمالی از عقب، ترمزها را اعمال می‌کنند. این کار از حرکت خودرو به جلو و وقوع تصادفات زنجیره‌ای جلوگیری کرده و به جذب ضربه ناشی از برخورد از عقب کمک می‌کند تا آسیب‌های احتمالی کمتر اتفاق بیفتد.

ترمز پس از تصادف

سیستم ترمز پس از تصادف، نسل جدیدی از ترمزها می‌باشد که برای جلوگیری از تصادفات زنجیره‌ای، پس از وقوع تصادف، کاربرد دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته 20 درصد تصادفات بیش از یک خودرو را درگیر می‌کنند و هرچه شدت ضربه اولیه بیشتر باشد، خودروهای بیشتری درگیر تصادف خواهند شد.

بنابراین تولیدکنندگان خودرو شروع به راه‌اندازی سیستم ترمز جدیدی کرده‌اند که می‌تواند به کاهش ضربه ناشی از تصادفات کمک کند. اخیراً، شرکت خودروسازی فورد، فناوری جدید ترمز پس از برخورد را معرفی کرد که به طور خودکار، فشار ترمز متوسطی را در هنگام تشخیص تصادف اولیه اعمال می‌کند تا خودروهای بیشتری دچار سانحه نشوند.

کلام پایانی

امروزه سازندگان خودرو از سیستم‌های ترمز جدید در وسایل نقلیه استفاده می‌کنند. برخی از سازندگان از سیستم ترمز برای نگه داشتن خودرو در مسیر اصلی و در یک لاین مشخص استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از سیستم‌های ترمز جدید برای توقف ناگهانی در شرایط لغزنده بدون سُر خوردن خودرو بهره برده‌اند. حتی برخی دیگر از سیستم‌های ترمز جدیدی استفاده می‌کنند که از خودرو در برابر ضربه‌های احتمالی محافظت می‌کند.

همچنین بسیاری از فناوری‌های ترمز جدید برای لنت‌های ترمز فیزیکی خودرو اعمال می‌شود. موادی که ترمزها از آن ساخته می شوند باید تا حد ممکن در برابر دما (سرما و گرما)، اصطکاک و فشار مقاوم باشند. اخیراً محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه صنعتی شریف در ایران و دانشگاه تورنتو کشف کرده‌اند که مخلوط کردن فیبر کربن در لنت ترمز پلیمری می‌تواند به کاهش سایش و پارگی لنت‌های ترمز کمک کند.

پیشگامان تکنولوژی‌های نوین سیستم ترمز

امروزه هزاران سیستم ترمز جدید در خودروها موجود است. سازندگانی که در لبه این فناوری قرار دارند عبارتند از مرسدس بنز، ولوو، فورد و هیوندای. سازندگان به طور مداوم در حال تحقیق و توسعه سیستم‌های ترمز جدید برای کمک به ایمن‌تر کردن مردم در جاده‌ها هستند.

هیوندای و برند خواهر آن، کیا سیستم‌های ایمنی پیشرفته زیادی را بر روی خودروهای خود ارائه می‌دهند، از جمله سیستم‌های کیسه هوای پیشرفته که می‌توانند جهت و ضربه تصادف را تشخیص دهند و کیسه‌های هوا را برای محافظت بهتر از مسافران باز کنند. هیوندای/کیا همچنین اخیراً فناوری ترمز جدیدی را معرفی کرده‌اند که آن را «ترمز فلکس» می‌نامند. این سیستم ترمز می‌تواند میزان فشار وارد بر پدال ترمز را تنظیم کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.