مهم‌ترین تفاوت لنت ترمز کفشکی و دیسکی

مهم‌ترین تفاوت لنت ترمز کفشکی و دیسکی

تمامی خودروها دارای سیستم ترمز هستند که اهمیت بسیار زیادی در عملکرد اتومبیل ایفا می کند. بسته به نوع خودرو، سیستم ترمز ممکن است درام (کاسه ای) یا دیسکی باشد. سیستم درام دارای لنت ترمز کفشکی بوده در حالی که در سیستم دیسکی، لنت ترمز دیسکی تعبیه شده است. اگرچه طراحی و مکانیسم عملکرد آنها به طور قابل توجهی متفاوت است، اما هر دوی این اجزا، باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می شوند. در این مقاله به بیان تفاوت میان ترمز کفشکی و دیسکی می پردازیم. با توان لنت آریا همراه باشید.

تفاوت ساختار لنت ترمز دیسکی و کفشکی

لنت های کفشکی یا کاسه ای در قلب سیستم ترمز کاسه ای یا درام قرار دارند. این ترمزهای درام از زمان پیدایش خودروها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و هنوز هم به دلیل طراحی ساده و دوام باورنکردنی‌شان، در محورهای عقب برخی از کامیون‌ها و خودروهای کوچک یافت می‌شوند. آنها دارای جنس فولادی و به شکل منحنی هستند و از یک طرف با مواد اصطکاک دهنده پوشانده می شوند. در ترمز دیسکی این صفحه زیری یا اصطلاحا (back plate) یک صفحه ی تخت فلزی است. به مجموعه ی این صفحه ی فلزی و این ماده ی اصطکاکی لنت ترمز می گوییم. این دو سیستم، امروزه رایج‌ترین طرح سیستم ترمز مورد استفاده در وسایل نقلیه است.

مهم‌ترین تفاوت لنت ترمز کفشکی و دیسکی

لنت ترمزها، عنصر ایجاد کننده ی اصطکاک در یک سیستم ترمز دیسکی یا کفشکی هستند. این لنت ها هم از نظر ساختار و هم از نظر شیوه ی تولید، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. اما می توان گفت که ترمزهای دیسکی عملکرد بهتری نسبت به سیستم های درام ارائه می دهند. تفاوت لنت ترمز دیسکی و کفشکی تنها به این موارد ختم نمی شود. در ادامه به بیان مهم ترین آن ها می پردازیم.

محل قرارگیری لنت ترمز دیسکی و کفشکی

علیرغم مزایای بی‌شمار لنت های کفشکی، ترمزهای درام به سیستم چهار چرخ متحرک نیاز دارند. امروزه در بیشتر خودروها از ترمز دیسکی در محور جلوی خودرو استفاده می گردد. بنابراین اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو است، به لنت ترمز دیسکی نیاز خواهد داشت. اگرچه خودروهای زیادی در محور عقب هم از سیستم ترمز دیسکی بهره می گیرند، اما در ایران هنوز بخش قابل توجهی از ترمزهای عقب، همچنان کفشکی هستند. در نتیجه، دانستن اینکه خودروی شما از چه سیستم ترمزی بهره گرفته است، عنصر مهمی برای انتخاب بین این دو نوع لنت ترمز است. جهت مشاوره برای خرید لنت ترمز، با توان لنت آریا تماس بگیرید.

تعویض و نصب

بطور معمول تعویض و نصب لنت دیسکی آسان تر از سیستم کفشکی است و حتی می توان به راحتی و تنهایی آن را انجام داد. اما این مورد درباره لنت های کفشکی صدق نمی کند. برای تعویض نوع کفشکی حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

دوام و ماندگاری

لنت های ترمز کفشکی و دیسکی از ماده ای بادوام ساخته شده اند که می توانند اصطکاک زیادی را تحمل کنند. از آنجایی که عمده ی بار ترمزگیری بر روی محور جلو می باشد و لنت های کفشکی معمولا در عقب خودرو قرار می گیرند. بنابراین معمولا بیشتر دوام می آورند زیرا نیروی توقف زیادی را تحمل نمی کنند. علاوه بر این، چون کفشک های ترمز در داخل درام قرار می گیرند که کمتر در معرض جریان هوا می باشد. درام می تواند به محافظت از آن در برابر زنگ زدگی، کثیفی و خوردگی کمک کند. با این حال، اگر زباله ای وارد سیستم کاسه ای شود، ممکن است باعث شود کفشک های ترمز خیلی سریع تر فرسوده شوند.

نیروی اصطکاک

نیروی اصطکاک لنت ترمزهای کفشکی و دیسکی علاوه بر شرایط تولید، به مواد سازنده ی آنها هم ارتباط دارد. اما در شرایط برابر تفاوت چندانی ندارند. تنها در جریان ترمزگیری شدید که لنت ها داغ می کنند، چون ترمزهای دیسکی در جریان هوای آزاد هستند سریع تر خنک می شوند. اما ترمزهای کفشکی دیرتر گرما را از دست می دهند و در نتیجه نیروی اصطکاک کمتری دارند.

قیمت لنت ترمز کفشکی و دیسکی

یکی از مهم ترین تفاوت های لنت کفشکی و دیسکی، قیمت آن هاست. از طرفی به خاطر اهمیت لنت دیسکی در ترمزگیری، به طور معمول قیمت این لنت ها بیشتر از لنت کفشکی می باشد.

و از طرفی اگرچه بسیاری از مردم این را نمی دانند، اما لنت های کفشکی در واقع قابل بازیافت هستند. اگر لنت های ترمز شما خراب شود، مکانیک قرار نیست آنها را دور بیندازد! آنها به لوازم جدید برای خودرو تبدیل خواهند شد. به همین دلیل، هزینه لنت ترمزهای کفشکی معمولاً نصف هزینه لنت‌ ترمزهای دیسکی است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.