مشکلات سیستم ترمز گیری در سرما

مشکلات سیستم ترمز گیری در سرما

مشکلات ترمز گیری در سرما، از شایع‌ترین مشکلات خودروها در فصل سرد است. نه تنها ترمز گرفتن روی سطحی که پوشیده از یخ و برف بوده سخت است، بلکه قرار گرفتن ترمزهای خودرو در معرض دمای سرد باعث بروز مشکلاتی می‌شود. نگران نباشید، زیرا دمای سرد ترمزهای شما را از بین نمی‌برد.

سیستم ترمز گیری در سرما

بطور معمول وظیفه‌ی سیستم ترمز مکانیکی این است که هم دمای گرم و هم دمای سرد را تحمل می‌کند. با این حال، دمای پایین باعث تسریع فرسایش و پارگی برخی از اجزای حیاتی سیستم ترمز شما می‌شود.

چه دماهای سرد در موقعیت جغرافیایی شما فصلی باشد یا در تمام طول سال، باید آگاهی لازم در مورد مشکلات خاص ترمز ناشی از این دماها را بدست بیاورید. در این مقاله با توان لنت آریا همراه باشید تا به بررسی مشکلات ترمز گیری در سرما بپردازیم.

دیسک و لنت ترمز مستهلک

دیسک و لنت ترمز

اگر دائماً در محیط‌هایی با دمای سرد رانندگی و ترمز کنید، لنت‌ها و دیسک‌های ترمز شما به سرعت به فرسودگی می‌رسند. اگر جاده یخی یا برفی باشد، حتی بدتر خواهد بود زیرا ممکن است مقداری از آن به سیستم ترمز شما برسد. هنگامی که لنت‌ها و یا دیسک های ترمز شما مستهلک شدند، باید فورا آنها را تعویض کنید در غیر این صورت بدون آنها نمی‌توانید به درستی ترمز و ماشین خود را از حرکت باز نگه دارید. همچنین فشار هوای سرد و لغزندگی جاده‌ها باعث ایجاد ترک در لنت‌های خودرو شما می‌شود.

لاستیک‌های صاف

اگر جاده‌ها همچنان صاف باشند، با وجود دمای پایین و یخ زدگی بیرون، ممکن است لاستیک‌های شما مشکلی نداشته باشند. اما اگر در جاده‌های یخی یا برفی رانندگی می‌کنید، لاستیک‌های شما به سرعت به مرحله‌ی فرسودگی می‌رسند.

مشکلات سیستم ترمز گیری در سرما

همانطور که می‌دانید، صاف بودن آج لاستیک‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در ترمز گیری می‌شود که می‌‌تواند رانندگی را ناامن کند. انتظار نداشته باشید که آج لاستیک‌های اتومبیل شما برای پنج سال محکم بمانند. اگر دائماً در جاده‌های لغزنده سفر می‌کنید در واقع باید بسیار خوش شانس باشید که تایرهای اتومبیل شما مدت طولانی دوام بیاورند.

خطوط ترمز بد از مشکلات ترمز گیری در سرما

لنت ترمزی که ترک خورده است، به عناصر خارجی، دسترسی آسان به خطوط ترمز را می‌دهد. همه‌ی آن کثیفی، برف و یخ هوای سرد با خطوط ترمز شما تماس پیدا می‌کند و به سرعت آنها را منجمد می‌کند. خطوط یا خود از بین می‌روند و روغن ترمز نشت می‌کند یا باعث ایجاد صداهای آزار دهنده می‌شود. در هر صورت، شما نمی‌توانید با این وضعیت خیلی به راه خود ادامه دهید و نیاز به بررسی و تعویض لنت ترمز خواهید داشت.

صداهای ترمز از مشکلات ترمز گیری در سرما

دماهای سرد علاوه بر خراب کردن خطوط ترمز، باعث ایجاد صداهایی در هنگام ترمزگیری نیز می‌شود. هر بار که پای خود را بر روی پدال ترمز می‌گذارید، صدای جیر جیر یا خراش بلندی خواهید شنید که مطمئنا شما را آزار می‌دهد. این صداها لزوماً دلیل مشکلات ترمز نیستند، اما مطمئناً یکی از علائم آن محسوب می‌شود. اگر صدای جیغ از سیستم ترمز خود می‌شنوید، باید سریعا سیستم ترمز و علت آن را بررسی کنید.

مشکلات کاهش سرعت

با وجود لنت‌های ترمز بد و خطوط ترمز بد ناشی از هوای سرد، تمام توانایی شما برای کاهش سرعت به خطر می‌افتد. وقتی بر روی پدال ترمز پا می‌گذارید، قبل از اینکه خودروی شما واقعاً سرعتش را کاهش دهد، واکنش تاخیری نشان داده می‌شود. این کار باعث شده تا با شدت بیشتری روی پدال ترمز فشار وارد کنید و کمی سرعت خود را کاهش دهید. بدیهی است که نمی‌خواهید برای مدت طولانی به این شکل رانندگی کنید زیرا این رانندگی بسیار خطرناک است.

نتیجه گیری

از آنجایی که کنترلی بر هوای سرد ندارید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در مورد تعمیر و نگهداری خودرو خود به روز باشید تا بتوانید از این مشکلات ترمز گیری در سرما جلوگیری کنید. سیستم ترمز خود را هر شش ماه یکبار بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام اجزای آن در شرایط خوبی هستند. اگر هر یک از آنها فرسوده یا آسیب دیده به نظر می‌رسد، آن قطعات را فورا تعویض کنید.

برای آگاهی از عملکرد خودرو به هنگام ترمز گیری، و تفاوت ترمز دیسکی و کفشکی، این ویدیو را در آپارات توان لنت آریا مشاهده فرمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.