مصرف بهینه لنت ترمز

مصرف بهینه لنت ترمز

برای مصرف بهینه لنت ترمز، نخست باید از چگونگی عملکرد سیستم ترمزها و لنت های ترمز آگاه باشید. بدین منظور ابتدا با ساختار یکی از مهمترین قسمت های سیستم ترمز آشنا می شویم تا در ادامه مواردی که به رانندگی بهینه و در نهایت صرفه جویی در مصرف لنت می رسد، را بیان می کنیم.

صفحات پشتی: (Backing Plates)

صفحات پشتی صفحاتی فلزی هستند که از فولاد ساخته شده اند. و به عنوان پایه ای جامدی برای نگه داشتن سطح اصطکاکی یا اصطلاحا لاینینگ در ترمزهای کفشکی و دیسکی عمل می کنند. این سطح اصطکاکی به صفحات پشتی پرچ یا چسب می شود. در ایران عموما این اصطلاح برای ترمزهای دیسکی به کار می رود.

زمانی که یک راننده پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می دهد، می توان قابلیت صفحات پشتی را مشاهده کرد. این حرکت ترمزگیری، فشار را بر مایع هیدرولیکی در سیستم ترمز اعمال می کند. با ورود مایع هیدرولیکی به سیلندر، پیستون ها به سمت جلو رانده می شوند، و کفشک های ترمز به داخل درام ترمز رانده می شوند. این عمل باعث می شود که سطح اصطکاکی یا همان لاینینگ که در قسمت بیرونی کفشک ترمز واقع شده با سطح داخلی درام ترمز در تماس باشد. به دنبال تمام این مراحل و پیشرفت ها، نتیجه اصطکاک ایجاد شده چیزی است که به خودروی شما اجازه می دهد سرعت خود را کم کند و به توقف در بیاید.

الف: مشکلات معمول در سیستم ترمزگیری:

بطور معمول شما نمی توانید مطمئن باشید که آیا ترمزهای شما فقط بر اثر رانندگی نامناسب استهلاک پیدا کرده اند و یا ترمزهای ناگهانی باعث شکست و از بین رفتن آنها شده است.

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد سیستم ترمز شما نیاز به بررسی دارد:

اگر ماشین هنگام ترمز به یک طرف کشیده می ­شود، این نشان می­ دهد که پدهای ترمز ممکن است به­ طور نامتوازن فرسوده شده باشند.

و اگر هنگام چرخش دیسک، ترمز صدای سوت می دهد، ممکن است که کالیپر به طور کامل بر روی دیسک قرار نگرفته باشد.

اگر هنگامی که ترمز می کنید، صدای گوش خراشی شبیه ساییدن دو فلز بر روی یکدیگر وجود دارد، این نشان می دهد که پدها یا دیسک ها فرسوده شده اند. این صدا هم­چنین می تواند ناشی از زنگ ­زدگی هم باشد. که در آن صورت زمانی که شما شروع به رانندگی کنید، ناپدید می شود، و در نتیجه موردی برای نگرانی وجود ندارد.

از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره کرد، این است که هوا وارد سیستم ترمز شده باشد، که در این صورت پدال ترمز اغلب اسفنجی و ترمزگیری ضعیف می شود.

چنان­چه مایع ترمز خیلی کمی وجود داشته باشد، پدال ترمز در طول مسیر پایین می رود اما به سختی ترمز می­ کند.

ب: سرویس خودرو قبل از تعطیلات؟

اگر زمان سرویس خودروی شما فرا نرسیده است، اما یک سفر طولانی برنامه ریزی شده در پیش دارید، بهتر است که قبل سفر، سیستم ترمز را اعم از مایع ترمز، دیسک ترمز، سیستم ترمز جلو و عقب و لنت ترمزها را به طور کامل بررسی کنید، که چنان­چه فرسوده و یا خراب شده باشند، جایگزین یا تعمیر شوند. اما برای سلامت خودرو، سرویس مرتب و منظم خودرو را فراموش نکنید.

ج: افزایش عمر لنت ترمز

اگر به طور بهینه رانندگی کنید،در واقع می توانید سایش لنت ها را کاهش دهید و به این ترتیب عمر آنها را طولانی تر کنید. و در عین حال مصرف سوخت هم کاهش می یابد و در نتیجه می توانید سوخت را هم پس انداز کنید. بنابراین، این یک وضعیت برد-برد است. هر چه بیشتر از کلاچ برای کاهش سرعت خودرو استفاده کنید، علاوه بر کاهش سایش لنت ها، باعث می­ شوید که شتاب خودرو و درگیری چرخ دنده ها بدون ترمزگیری کاهش یابد. اگرچه این روش به سرعت سیستم ترمز نیست، اما از آن آسان تر است و به مصرف بهینه لنت ترمز ختم می شود.

شش راهنمایی برای رانندگی بهینه و صرفه جویی در لنت ترمز :

در مطلب زیر شش راهنمایی آسان را ذکر کرده ایم که زمان و یا پول زیادی برای انجام نیاز ندارد. اما می تواند در نهایت باعث صرفه جویی زیادی در هزینه ­ی لنت ترمز شما شود. اگر هر بار که رانندگی می­ کنید و هر زمان که سوار ماشین می­ شوید، این موارد کوچک را عملی کنید، آنگاه می توانید تعداد دفعات تعویض لنت ترمزهایتان را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

1- بدون ترمز گیری، سرعت خود را کاهش دهید

هر چه سخت تر ترمز بگیرید، فشار بیشتری بر لنت های ترمز وارد می کنید. یعنی اگر شما به طور منظم، در سرعت های بالا ناگهان سرعت خود را کاهش می ­دهید، هربار فشار غیر ضروری بسیاری را بر روی ترمز خود اعمال می­ کنید. بطور مثال اگر شما در حال رانندگی در بزرگراه هستید سعی کنید زودتر شرایط را سنجیده و از مدتی قبل­تر برای کاهش سرعت خود اقدام کنید تا مجبور به ترمز ناگهانی نشوید. بدین صورت که پای خود را از روی پدال شتاب دهنده (گاز) بردارید تا سرعت بطور طبیعی کاهش یابد و سپس با کاهش دنده به کاهش سرعت خود ادامه دهید.

2- همواره به جلو نگاه کنید

شاید به نظرتان دانستن این نکته کاملا بدیهی بیاید. اما شگفت زده خواهید شد اگر بدانید چه تعداد راننده به آنچه که در پیش روی آن­ها در جریان است آگاه نیستند. بنابراین مطمئن شوید به آنچه در مسیر در حال وقوع است و نیز نسبت به فاصله به هر آنچه در مسیر است، آگاهی کامل دارید تا در موارد ضروری و یا تقاطع ها بتوانید به­ خوبی ترمزگیری کنید. تنها در این صورت می توانید زمان زیادی داشته باشید تا پای خود را از پدال شتاب دهنده (گاز) بردارید. تا سرعت بطور طبیعی کاهش پیدا کند و با استفاده از دنده معکوس تنها زمانی که واقعا نیاز دارید پدال ترمز را فشار دهید. که در نهایت این به معنای ترمزگیری کمتر و برابر با مصرف بهینه لنت ترمز است.

3- وسایل غیرضروری را از ماشین تخلیه کنید

همه ی ما گناه­کارانی هستیم که وسایلی را در خودرو رها می­ کنیم. تنها به این دلیل که به خود زحمت نمی ­دهیم تا آن­ها را تخلیه کنیم و برای آن­ها مکانی برای زندگی دائمی شان بیابیم!

یعنی هرچه خودروی شما سنگین­تر شود، باید فشار بیشتری بر ترمز خودرو برای توقف بیاورید. رانندگی با وزن بالاتر از معمول خودرو، بصورت منظم باعث می­ شود تا طول عمر لنت های ترمز شما به طرز چشمگیری کاهش بیابد. بنابراین شاید تخلیه­ ی وسایل غیرضروری از خودرو کمی برایتان دردسر و زحمت داشته باشد. اما تاثیرات بلندمدت آن بر عمر لنت ترمز را به ­وضوح خواهید دید.

4- از قوانین ساختگی سایر آدم­ها پیروی نکنید

فقط به این دلیل که افراد دیگر به­ گونه ­ای رانندگی می­ کنند که به ترمزهای­شان آسیب می ­زنند، به این معنی نیست که شما هم باید به همان شیوه رانندگی کنید. در بیشتر موارد، حتی اگر فردی که جلوی شماست نیاز به کاهش سرعت را احساس نمی ­کند، اما شما همچنان فرصت دارید تا رو به روی خود را مشاهده کرده و به آرامی سرعت خود را کاهش دهید. اجازه ندهید عادات رانندگی سایر افراد، بهانه ­ای برای شما باشد و بر تعداد دفعات ترمزگیری شما تاثیر بگذارد.

5- در مورد سفرهای منظم و معمول خود آگاهانه عمل کنید

اگر هر روز در رفت و برگشت از محل کار خود، با خودروی شخصی تردد می­ کنید، این قضیه می تواند باعث خرسندی و رضایت شما شود. زیرا همه­ ی مسیر را به­ خوبی می­ شناسید، مثل تقاطع ها، پیچ­ها، چراغ­های راهنمایی و …، و از جریان ترافیک در ساعات و روزهای مختلف هم آگاهی دارید. در نتیجه بهتر می­ توانید سرعت خود را کنترل کرده و کمتر از ترمز استفاده کنید. اما از طرفی مسیر تکراری و آشنا ممکن است باعث خستگی شما شود و شما بخواهید که زودتر به مقصد برسید. و در نتیجه این موضوع بر رانندگی شما تاثیر بگذارد و با افزایش و کاهش سرعت مداوم، جهت صرفه جویی در زمان، به لنت ترمزهای خود فشار بیاورید.

6- ترمزهای­تان را بصورت منظم و مداوم بررسی کنید

چک­ آپ منظم لنت­های ترمز باعث می ­شود تا شما از کوچکترین مشکلات خودرو خود آگاه شوید. و پیش از آن­که تبدیل به بحران شود، در جهت حل آن اقدام کنید. که این قضیه منجر به عمر طولانی تر لنت ترمز و در نتیجه صرف هزینه­ ی کمتر می­ شود.

هیچ یک از این شش مورد، هزینه و زمان چندانی از شما نمی­ گیرد. اما در بلندمدت نتایج بسیار موثری در بهبود عادات رانندگی شما و میزان مصرف لنت ترمز خودروی ­تان خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.