ضخامت استاندارد لنت ترمز

ضخامت استاندارد لنت ترمز

به طور کلی دو نوع سیستم ترمز وجود دارد. نوع اول سیستم ترمز کفشکی است که، سیستم های ترمز قدیمی تر، از کفشک های ترمز با درام ترمز استفاده می کردند. اما در نوع دوم، سیستم ترمز دیسکی با روتور ترمز و لنت ترمز را داریم. زمانی که راننده روی پدال ترمز پا می گذارد، هر دو نوع سیستم در راستای کاهش سرعت خودرو عمل می کنند. در ادامه به شرح ضخامت لنت ترمز و میزان مناسب و امن آن می پردازیم.

هنگامی که یک روتور ترمز در حال چرخش است، لنت ترمز روی آن فشار می آورد تا چرخش را کاهش دهد. با کاهش سرعت چرخش، سرعت چرخ ها و خودرو نیز کاهش می یابد. فشار ناشی از کالیپر ترمز، لنت ترمز را قادر می سازد تا دیسک چرخان را به این شکل متوقف کند. این اصطکاک با هر بار فشار پدال ترمز ایجاد می شود.

ضخامت لنت ترمز

چه صاحب خودرویی با سیستم ترمز دیسکی هستید و چه کفشکی و گاهی هر دو (در محور جلو دیسکی، در محور عقب کفشکی)، باید از حداقل ضخامت مناسب برای لنت ترمز خود آگاه باشید. به یاد داشته باشید که همه لنت ترمزهای یکسان، فناوری ساخت یکسانی ندارند. لنت های ترمز دارای قسمت های مختلفی مانند صفحات پشتی فولادی، مواد اصطکاکی، شیم ها، پوشش های عایق حرارتی و روکش های لاستیکی هستنند.

ضخامت استاندارد لنت ترمز

اگرچه کیفیت ساخت و جنس این مواد اصطکاکی در برندهای مختلف تفاوت دارد و برخی از این مواد قوی تر از سایرین هستند. اما همه آنها در نهایت فرسوده می شوند و کاهش می یابند. هنگامی که این اتفاق افتاد، باید این لنت های ترمز را با لنت های جدید تعویض کنید.

اگرچه تعیین مقدار دقیق کارکرد لنت خودرو شما مشخص نیست، اما می توانید انتظار داشته باشید بعد از 80000 کیلومتر رانندگی، لنت ترمز شما دچار استهلاک و خرابی گردد. گاهی اوقات اگر لنت ها دارای ضخامت مناسبی باشند، ممکن است دوام بیشتری داشته باشند.

بیایید حداقل ضخامت مناسب را که باید برای لنت ترمز خود داشته باشید بررسی کنیم.

حداقل ضخامت لنت ترمز دیسکی

با هر بار فشار پدال ترمز، مواد اصطکاکی لنت ترمز شما اندکی فرسایش پیدا می کند. ضخامت مواد لنت ترمز شما تعیین می کند که تا فرسایش کامل چقدر طول می کشد. کاهش ضخامت مواد اصطکاکی و نازکی آنها به این معنی است که ترمزهای شما سرعت خودرو را به اندازه کافی کاهش نمی دهند. که این امر احتمال تصادف شما را افزایش می دهد.

برای جلوگیری از این اتفاق، ضخامت مواد باید حداقل 4 تا 6 میلی متر باشد. اما اگر به زیر 2 تا 3 میلی متر برسد، در منطقه ی خطر قرار دارید. در این مرحله، لنت ترمز خود را تعویض کنید وگرنه جان افراد را به خطر می اندازید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، مقاله ی نکاتی برای دوام بیشتر لنت ترمز را مطالعه فرمایید.

حداقل ضخامت لنت ترمز کفشکی

خودروهایی که دارای سیستم ترمز درام هستند، از کفشک ترمز برای ایجاد اصطکاک در داخل درام ترمز استفاده می کنند. که نتیجه ی آن کاهش سرعت خودرو به دلیل اصطکاک ایجاد شده در سیستم است. هر بار که برای کاهش سرعت خودرو روی پدال ترمز می گذارید، باعث می شود لنت های ترمز کفشکی کمی فرسوده شوند.

هرچه بیشتر با وسیله نقلیه خود رانندگی کنید، لنت های ترمز فرسوده تر می شوند. که در نهایت بر سطح ضخامت آن تأثیر می گذارد. اگر لبه لنت ترمز بیش از حد نازک شود، می تواند به داخل سیستم درام ترمز شما آسیب برساند. بدتر از همه این است که وقتی روی پدال ترمز می گذارید، نتوانید سرعت خودروی خود را به موقع کم کنید.

هر تولید کننده لنت ترمز کفشکی، توصیه خود را برای حداقل ضخامتی که یک لنت ترمز باید داشته باشد دارد. در حالی که برخی از تولیدکنندگان ممکن است حداقل ضخامت 1.5 میلی متر را توصیه کنند، ما به شما به جای آن 3.0 میلی متر را توصیه می کنیم. باور داریم ایمن بودن بهتر از متاسف بودن پس از اتفاق ناگوار است، به همین دلیل است که معتقدیم نباید منتظر بمانید تا لنت ترمزتان به 1.5 میلی متر برسد. هنگامی که سطح ضخامت بین 2.0 تا 3.0 میلی متر را می بینید، برای تعویض لنت ترمزهای خود اقدام کنید.

اگر به این اندازه دقت نکنید در نهایت با علائم بسیار دیگر متوجه تمام شدن لنت ترمز خودروتان خواهید شد. اولین علائم صداهای عجیبی است که پس از فشار روی پدال ترمز از کفشک های ترمز می آید. تقریباً شبیه صدای خراش یا جیرجیر خواهد بود. همچنین زمان واکنش ترمزتان کند خواهد بود.

این دو علامت باید برای بازرسی سیستم ترمز شما کافی باشد. اما اگر همچنان پیگیری نکنید، ممکن است ترمز دستی شما شل شود. بنابراین، توصیه می شود زمانی که ضخامت آن به کمتر از 3.0 میلی متر می رسد، لنت های ترمز را تعویض کنید.

نتیجه‌گیری

مواد اصطکاکی لنت های ترمز با هر بار ترمزگیری از بین می رود. اگر شما فردی هستید که معمولاً در جاده های بین شهری و یا جاده های دیگری با سرعت ثابت رانندگی می کنید، آنقدرها از ترمز خود استفاده نمی کنید. در این حالت، لنت ترمز ممکن است بیش از 80000 کیلومتر برای شما دوام بیاورد. از طرف دیگر، اگر معمولاً در حالت پرترافیک رانندگی می‌کنید، ممکن است لنت‌های ترمز شما به دلیل تمام ترمزگیری‌هایی که انجام می‌دهید. خیلی سریع‌تر فرسوده شوند. بنابراین، هنگام خرید لنت ترمز جدید با ضخامت خاص، عادات رانندگی خود را با دقت در نظر بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.