تفاوت لنت های ترمز سرامیکی و ارگانیک

تفاوت لنت های ترمز سرامیکی و ارگانیک

پیش از مقایسه و بیان تفاوت لنت های ترمز سرامیکی و ارگانیک، باید شرح مختصری از سیستم ترمز دیسکی بدهیم. اگر وسیله نقلیه شما دارای سیستم ترمز دیسکی است، این سیستم دارای لنت ترمز و روتور ترمز متصل به هر چرخ است. وقتی وسیله ی نقلیه خود را رانندگی می کنید و چرخ ها در حال چرخش هستند، روتورهای ترمز شما نیز می چرخند. برای کاهش سرعت خودرو، روی پدال ترمز پا می گذارید که باعث می شود لنت های ترمز روی دیسک های چرخان روتور ترمز فشرده شوند. هر چه بیشتر به پدال ترمز فشار وارد کنید، اصطکاک بیشتری برای کاهش سرعت خودرو ایجاد می شود. برای آشنایی بیشتر با انواع لنت ترمزها از نظر ساختار، این مقاله از توان لنت آریا را مطالعه بفرمایید.

تفاوت لنت ترمز سرامیکی و ارگانیک

مردم اغلب تصور می کنند که لنت ترمزها همگی یکسان هستند. اما در واقع چندین نوع لنت ترمز برای انتخاب وجود دارد. برخی از لنت ترمزها کیفیت بهتری نسبت به بقیه دارند، اما قیمت آنها نیز متفاوت است. در بیشتر موارد، سیستم ترمز خودروی شما دارای لنت ترمز ارگانیک یا لنت ترمز سرامیکی است. که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند، بنابراین این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام لنت ترمز بیشتر با نیازهای شما مطابقت دارد.

لنت ترمز سرامیکی

اگر می خواهید لنت ترمز برای مدت طولانی دوام بیاورد، باید لنت ترمز سرامیکی را انتخاب کنید. هنگام استفاده از لنت های ترمز سرامیکی، ساییدگی و خرابی روتورهای ترمز شما به شدت کاهش می یابد. تنها مقدار کمی گرد و غبار در اثر ترمزگیری ایجاد می شود. مزیت این نوع لنت ها این است که این گرد و غبار به چرخ های شما نمی چسبد و برای آنها مشکل ایجاد نمی کند.

مهم نیست که دمای بیرون چقدر است، لنت های ترمز سرامیکی می توانند به راحتی با این تغییرات سازگار شوند. می توان گفت افرادی که خودروهای اقتصادی رانندگی می کنند باید لنت ترمز سرامیکی را انتخاب کنند تا در دراز مدت در هزینه خود صرفه جویی کنند. در حال حاضر، درست است که لنت ترمز سرامیکی هزینه بیشتری نسبت به لنت ترمز ارگانیک دارد. اما از آنجایی که لنت های ترمز سرامیکی دوام بیشتری دارند، نیازی به تعویض لنت ترمز خود به همان سرعتی که با لنت های ترمز ارگانیک دارید، نخواهید داشت.

لنت ترمز سرامیکی

لنت های ترمز سرامیکی نسبت به لنت های ترمز ارگانیک استحکام و دوام بیشتری دارند. تنها لنت ترمزی که از سرامیک قوی تر است لنت ترمز فلزی است. متالیک چیزی است که شما برای یک وسیله نقلیه بزرگتر و یا نیازمند به قدرت بیشتر، مانند یک وسیله نقلیه اسپرت یا کامیون می خواهید. با این حال، نمی توانید از لنت ترمز سرامیکی در این خودروها استفاده کنید. در واقع لنت ترمز مناسب برای وسایل نقلیه سواری، لنت ترمز سرامیکی است.

لنت ترمز ارگانیک

لنت ترمز ارگانیک تنها با مواد طبیعی تولید می شود. دو ماده آلی اصلی مورد استفاده، شیشه و لاستیک هستند. یک مدل لنت ترمز ارگانیک با کیفیت تر ممکن است حاوی کولار نیز باشد (که البته در ایران فناوری ساخت آن هنوز وجود ندارد).

یکی از چیزهایی که در مورد لنت های ترمز ارگانیک دوست خواهید داشت این است که وقتی ترمز را فشار می دهید بی صدا هستند. این نوع لنت ترمزها نیز نسبتا نرم هستند. اما بهترین بخش این است که لنت های ترمز ارگانیک برای مالک متوسط ​​خودرو با بودجه ارزان قیمت هستند. اگر یک راننده معمولی هستید که به طور منظم در حومه ی شهر و یا شهرهایی با ترافیک کمتر رانندگی می کنید، لنت های ترمز ارگانیک از همه نظر به شما کمک خواهند کرد.

اما رانندگان مسافت طولانی، ممکن است لنت ترمز ارگانیک را چندان دوست نداشته باشند. مواد آلی این لنت‌های ترمز شکننده‌تر هستند و دوام کمتری دارند. اگر مرتباً ترمزهای خود را با سرعت های سریع تر فشار می دهید، مواد ارگانیک لنت ترمز دچار سایش و استهلاک بیشتری می شوند. به علاوه ذرات گرد و غبار بیشتری نیز تشکیل خواهد شد.

اگر مراقب نباشید، و لنت های ترمز ارگانیک بیش از حد سایش پیدا کنند، می توانند به سرعت و بیش از حد گرم شوند. در نتیجه اصطکاکی را که برای کاهش سرعت خودرو نیاز دارید، از بین می برد. همچنین اگر این لنت ها برای مدت طولانی کار کنند به روتورهای ترمز شما آسیب می رساند. بنابراین، فقط باید از لنت ترمز ارگانیک در وسایل نقلیه کوچکتر و زمانی که قرار نیست ترمزهای سنگین زیادی انجام دهید، استفاده کنید.

اگر هنوز در مورد هیچ یک از این موارد مطمئن نیستید، فقط از مکانیک محلی خود بخواهید که شما را راهنمایی کند که کدام لنت ترمز را تهیه کنید. که در بیشتر موارد، لنت های ترمز سرامیکی را توصیه می کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.