اهمیت انجام تست ترمز و تعویض لنت ترمز به طور منظم

اهمیت انجام تست ترمز و تعویض لنت ترمز به طور منظم

بسیاری از صاحبان وسایل نقلیه، پیچیدگی سیستم ترمز خودروی خود و اهمیت نگهداری صحیح آن را بدیهی می دانند. سیستم ترمز در خودروی شما یکی از حیاتی ترین عناصر ایمنی آن است، زیرا ظرفیت توقف یا کاهش سرعت در کسری از ثانیه، کلید پیشگیری از تصادفات است. در اینجا، اهمیت انجام تست ترمز و تعویض لنت ترمز به طور منظم را بررسی خواهیم کرد.

ترمزها چگونه کار می‌کنند

ترمزها ممکن است ساده به نظر برسند، اما سیستم ترمز ماشین شما بسیار پیچیده است! که برای جلوگیری از حرکت ماشین، سیستم ترمز انرژی جنبشی را از طریق اصطکاک به گرما تبدیل می‌کند.

بنابراین چگونه می‌توانید اصطکاک کافی روی لنت ترمز خود داشته باشید تا از چرخش چرخ‌ها جلوگیری کنید؟ هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، یک اهرم، پیستون را به داخل سیلندر اصلی ترمز، پر از روغن ترمز فشار می‌دهد. این روغن ترمز از طریق خطوط ترمز که به سیلندرهای هر چهار چرخ متصل می شوند، عبور می کند.

یک پیستون در این سیلندر، لنت های ترمز ماشین و روتور را درگیر می‌کند و اصطکاک لازم برای توقف وسیله نقلیه شما را ایجاد می‌نماید.

سیستم هیدرولیک نیروی کوچکی را که به پدال ترمز خود وارد می‌کنید چندین برابر می‌کند تا یک وسیله نقلیه چند تنی را متوقف کنید! همانطور که ترمزها، اصطکاک روی روتورها ایجاد می کنند، مقدار زیادی گرما تولید می شود – تا 500 درجه سانتیگراد. بنابراین، لنت ترمز باید از یک ماده خاص و مقاوم در برابر حرارت ساخته شود. توجه به این نکته ضروری است که لنت ترمز در طول زمان، مستعد خراب شدن است.

اهمیت انجام تست ترمز

اهمیت انجام تست ترمز و تعویض لنت ترمز به طور منظم

تعویض لنت ترمز رایج ترین تعمیر و نگهداری ترمز است. لنت های ترمز شما بیشترین اصطکاک و گرمای متعاقب آن را هنگام توقف خودرو تحمل می کنند. با گذشت زمان، لنت‌های ترمز فرسوده می‌شوند و شما علائم روی لنت‌های ترمز فرسوده را احساس می‌کنید و می‌شنوید. این شامل صدای جیغ بلند یا صدای خراش است. همچنین هنگام ترمزگیری،  احساس می‌کنید که باید پدال ترمزتان برای توقف وسیله نقلیه‌ با شدت بیشتری فشار دهید.

لنت های ترمز باید هر 15000 تا 30000 کیلومتر تعویض شوند، اما این عدد مشخص نیست. لنت های ترمز شبیه به آج لاستیک هستند که معمولاً باید آنها را در یک سطح سایش خاص تعویض کنید. و برای لنت ترمز در خودروهای مختلف، این ضخامت متفاوت است. عمر لنت ترمز به سازنده، نوع وسیله نقلیه، آب و هوا و سبک رانندگی شما بستگی دارد.

روتورها

روتورهای روی ترمز یکی از مهم ترین اجزای کل سیستم ترمز هستند. هنگامی که لنت ترمز با فشار به روتور برخورد می کند، گرما و گاز تولید می شود. خراب شدن یا تاب برداشتن روتورها غیرمعمول نیست و در این حالت، لنت ترمز شما ممکن است تماس مطلوبی برای کاهش سرعت شما برقرار نکند. روتورهای ترمز معمولاً بیشتر از لنت ترمز دوام می آورند، اما همچنان در معرض آسیب هستند. اگر لنت ترمز شما بیش از حد فرسوده شود و مواد اصطکاکی را از دست بدهد، با ایجاد تماس فلز با فلز شروع به آسیب دیدن روتورهای خود خواهید کرد.

مراقب روتورها و به دنبال هرگونه ترک، خراش بزرگ یا بی نظمی باشید. اغلب روتورهای ترمز را می توان به جای تعویض، ماشینکاری یا روکش کرد، البته اگر مشکلات به اندازه کافی زود تشخیص داده شود.

روغن ترمز

روغن ترمز شما مایع هیدرولیکی مهمی است که فشار رو به پایین پدال را به پیستون ترمز منتقل و وسیله نقلیه را متوقف می کند. روغن ترمز در یک سیستم مهر و موم شده قرار دارد و می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. با این حال، رطوبت و هوا می توانند راه خود را به سیستم ترمز شما پیدا کنند. سیستم ترمز شما همچنین در معرض آسیب هایی هستند که می تواند باعث نشتی روغن ترمز شود، هم نشتی های عمده که قابل توجه تر هستند و هم نشتی هایی به اندازه سوراخ های کوچکتر. بسیار مهم است که خطوط ترمز و روغن ترمز خود را به طور منظم بررسی کنید. مکانیک شما معمولاً این را در هر تعویض روغن بررسی می کند، اما پرسیدن آن ضرری ندارد!

روغن ترمز نیز باید در صورت نیاز تعویض شود. در طول این فرآیند، مکانیک تمام روغن ترمز را از سیستم خارج و آن را با مایع تازه جایگزین می کند. فواصل زمانی می تواند از هر یک سال تا هر 20000 کیلومتر یا فقط در صورت نیاز متغیر باشد. این به پیشنهادات سازنده، الزامات گارانتی و توصیه مکانیک شما بستگی دارد.

چرا نگهداری ترمزها مهم است

به عنوان یکی از عملکردهای ایمنی اولیه یک خودرو، خرابی غیرمنتظره ترمزهای شما می تواند موقعیت های خطرناکی را ایجاد کند. تعمیر و نگهداری و سرویس ترمز فقط برای ایمنی شما نیست، بلکه برای سرنشینان و دیگرانی که جاده را با آنها شریک هستید نیز می باشد.

اگر لنت ترمز شما نادیده گرفته شود، ممکن است به سایر اجزای سیستم ترمز مانند دیسک نیز آسیب وارد کنید، که می تواند هزینه های تعمیر را افزایش دهد. همچنین بسیار مهم است که مطمئن شوید که لاستیک‌های خود را به‌طور منظم در زمانی که بیش از حد فرسوده می‌شوند، تعویض کنید. اگر لاستیک‌های شما هنگام ترمزگیری نمی‌توانند به خوبی عمل کنند، دچار مشکل می‌شوید.

چگونه وضعیت ترمزهای خود را بررسی کنیم

اکثر خودروها دارای نشانگرهایی هستند که می تواند به شما کمک کند تا وضعیت ترمزهای خود را بررسی کنید. واضح‌ترین راه برای تشخیص اینکه آیا ترمزهای شما نیاز به تعمیر دارند یا خیر، گوش دادن به صدای غیرعادی و کشیده شدن ماشین به یک طرف در هنگام ترمز است.

همچنین ایده خوبی است که گاهی اوقات یک بازرسی بصری انجام دهید. برای بازرسی بصری ترمز دیسکی، مراقب هرگونه خراش غیرعادی روی روتور، سایش ناهموار لنت، زنگ زدگی یا هر عیب آشکار دیگری باشید. اگر می توانید به آن برسید، کالیپر ترمز را تکان دهید تا هرگونه حرکتی را آزمایش کنید.

اگر هر یک از این مشکلات را پیدا کردید، وقت آن است که ترمزهای خود را تعمیر کنید. اگر ضخامت لنت های ترمز کم شود، باید بلافاصله قبل از اینکه به روتور آسیب برسانند، تعویض شوند. برخی از خودروهای مدرن دارای چراغ داشبورد هستند که زمانی که لنت ترمز نیاز به تعویض داشته باشد، روشن می شود.

با سرویس و بازرسی از آسیب جلوگیری کنید

جلوگیری از آسیب به سیستم ترمز شما مهم است. چک کردن منظم ترمزها و رفع فوری هر گونه مشکل از غافلگیری ناخوشایند جلوگیری می کند. چند تغییر در تکنیک رانندگی نیز می تواند به افزایش طول عمر لنت ترمز شما کمک کند. رانندگی نامنظم و توقف های سریع می تواند فشار بیش از حد به لنت ترمز و روتور وارد و عمر آن‌ها را کوتاه کند. در حالت ایده آل، برای حفظ ترمزهای خود، تا حد امکان به آرامی توقف کنید.

تعویض لنت ترمز در زمان مناسب، یکی از مهم ترین اقدامات نگهداری است. هنگامی که لنت های شما فرسوده شدند، صفحه پشتی فولادی در معرض دید قرار می گیرد. فولاد بسیار سخت تر از ترکیب لنت ترمز شماست و می تواند روتورهای شما را خم کند و خراش دهد. لنت های ترمز نسبتاً ارزان هستند، مخصوصاً در مقایسه با ماشینکاری یا تعویض روتورهای شما.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.