چرا سرویس کردن مایع ترمز و هیدرولیک مهم است؟

چرا سرویس کردن مایع ترمز و هیدرولیک مهم است؟

ترمزها یکی از مهم ترین ویژگی­های فرا ایمنی بر روی یک خودرو هستند. و بدون آن­ها هیچ راهی برای کند کردن سرعت یا توقف برای جلوگیری از برخورد به موانع وجود ندارد. بنابراین مراقبت از سیستم ترمز امری کاملا ضروری است. که از آن جمله می­توان به تعویض به­ موقع لنت ترمز، مایع ترمز و سرویس دوره ای سیستم ترمز اشاره کرد. اگرچه ممکن است این موضوع به نظر کاملا بدیهی بیاید، اما بسیاری از رانندگان نسبت به تعویض به موقع مایع ترمز و هیدرولیک خود اهمال می­کنند. برخی از مواردی که درباره مایع ترمز باید به آن توجه کرد، که در ادامه­ ی مطلب آمده است.

مایع ترمز چیست؟

مایع ترمز یک جزء حیاتی برای حفظ امنیت شما در حین رانندگی است. که باعث می­ شود نیروی ایجادشده از فشار دادن پدال ترمز، مستقیماً به خود چرخ منتقل شود، و باعث کاهش سرعت خودرو می­ شود.

گرمایی که از اصطکاک ناشی از ترمزگیری ایجاد می شود، می تواند با گذشت زمان به مایع ترمز آسیب وارد کند یا آن را به بخار تبدیل کند. این کار مانع از کار ترمز خواهد شد و می تواند بسیار خطرناک باشد. بخصوص اگر شما در حال رانندگی با سرعت بالا و یا در مناطق پر ازدحام باشید. یکی دیگر از کارایی های مایع ترمز این است که به عنوان روان کننده برای قطعات در حال حرکت عمل کند. و مانع از زنگ زدن و یا گیر کردن آنها ­شود. بنابر این اگر مایع ترمز در وضعیت خوبی نباشد، می تواند بر بخش های مختلف خودرو و عملکرد آن به طور کلی تاثیر بگذارد.

آلودگی مایع ترمز

از لحظه ای که مایع ترمز از یک ظرف مهر و موم، خارج می شود و در خودروی شما قرار می گیرد، شروع به جذب رطوبت از هوا می کند. اگرچه این میزان از رطوبت برای شروع بسیار کوچک می­ باشد، اما با گذشت زمان مقدار آبی که می ­تواند جذب مایع ترمز شود به طرز سرسام آوری بالاست.

هر بار که سیلندر باز می شود، هوا و رطوبت می تواند وارد مخزن شود و توسط خود مایع جذب شود. به همین دلیل است که سیلندرها معمولا شفاف هستند. به طوری که شما می توانید سطح مایع ترمز در ماشین خود را بدون نیاز به باز کردن مخزن و به خطر انداختن کیفیت مایع ترمز، بررسی کنید.

اگرچه به نظر نمی رسد که آب تا این اندازه ماده­ ی خطرناکی باشد، اما هنگامی که در داخل خودروی شما به دام بیفتد و با مایع ترمز مخلوط شود، می تواند دمای جوش مایع را به طور جدی کاهش دهد. در وسایل نقلیه که بسیاری از قطعات در حال حرکت هستند و در نتیجه مقدار زیادی گرما تولید می­کنند. مایع ترمز باید قادر به حفظ نقطه­ ی جوش بالای خود باشد، در غیر این صورت می تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین بررسی و تعویض مایع ترمز به طور منظم بخصوص در مناطق آب و هوایی مرطوب بسیار مهم است.

سطح مایع ترمز و سرویس دهی آن

آلودگی مایع ترمز تنها مشکلی نیست که باید مراقب آن بود. به دلایل مختلف در طول عمر خودروی شما، سطح مایع ترمز ممکن است تغییر کند.

بر روی سیلندر یک خط نشانگر وجود دارد که نشان می­دهد سطح مایع ترمز باید در کجا قرار بگیرد.

اگر سطح به طور قابل توجهی پایین تر از این خط باشد، یعنی باید سریعا مایع ترمز را تعویض کنید. و اگر سطح مایع از خط بالاتر باشد، نشان می­دهد که رطوبت جذب آن شده است و باز هم باید تعویض شود.

چرا سرویس کردن مایع ترمز و هیدرولیک مهم است؟

اگر سطح مایع ترمز خودروی شما پایین بود، باید آن را به یک مرکز سرویس دهی سیستم ترمز و هیدرولیک ببرید تا مایع به ­طور کامل تعویض شود. نه اینکه فقط کمی مایع ترمز به سطح مایع آلوده ­ی قبلی اضافه کنید. سیستم ترمزگیری، خط زندگی شما در هنگام رانندگی است، پس مقداری روغن ترمز کمتر و یا خرید لنت ترمز ارزان اما بی ­کیفیت، ارزش به خطر انداختن جان شما را نخواهد داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.