قبل از خرید لنت ترمز خودرو چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

قبل از خرید لنت ترمز خودرو چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

هنگام خرید لنت ترمز گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که انتخاب هر کدام به نوع ماشین، سبک رانندگی، شرایط آب و هوایی مختلف و سایر موارد بستگی دارد. مثلا اگر به دنبال قدرت توقف بهتری هستید لنت ترمز نیمه فلزی برای خودرو مناسب‌تر است. یا لنت ترمز سرامیکی سرو صدای کمتری تولید می‌کند که هر کدام مزایا و معایبی دارند. در ادامه به بررسی ملاحظاتی برای انتخاب لنت ترمز مناسب پرداخته‌ایم.

نکات لازم برای انتخاب لنت ترمز خودرو

نکات لازم برای انتخاب لنت ترمز خودرو

تحمل گرما

اگر در هنگام رانندگی، مسافت‌های طولانی را طی می‌کنید باید لنت ترمزی را انتخاب کنید که تحمل گرمای بالا را داشته باشد و مقاومت کند. بنابراین لنت ترمز نباید سنگین باشد. در این شرایط لنت ترمز سرامیکی گزینه مناسبی است چون تحمل گرمایی آن بالا است و وزن کمی دارد.

تولید صدا

اگر در زمان ترمزگیری، لنت ترمز صدا تولید کند اولین شخصی که دچار ناراحتی می‌شود راننده است. لنت‌های ترمز فلزی سرو صدای زیادی دارند اما نوع سرامیکی این گونه نیست.

طول عمر و پایداری

لنت ترمز باید از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار باشد.

خرید از فروشگاه معتبر

برندهای درجه یک که احتمالاً آنها را می شناسید، همیشه محصولات با کیفیت‌تری تولید می کنند. این لنت ترمزها دوام بیشتری دارند و قدرت توقف بهتری را ارائه می‌دهند. به دلیل وجود لنت‌های ترمز تقلبی در بازار بهتر است از یک فروشگاه معتبر این محصولات را تهیه نمایید.

انتخاب لنت متناسب با خودرو

انتخاب لنت متناسب با خودرو

بدیهی است که باید لنت ترمز متناسب با وسیله نقلیه خود را پیدا کنید، اما مردم گاهی فراموش می کنند که دانستن مدل و سال صحیح، بسیار مهم است. با سازندگان خودرو، همه چیز می تواند به سرعت تغییر کند. آنچه برای یک خودرو مدل 2021 مناسب است لزوماً با مدل 2022 یا 2023 مطابقت ندارد. بنابراین قبل از سفارش لنت ترمز، این موارد را باید به دقت بررسی کنید.

همچنین کارشناسان معتقدند در هنگام انتخاب نوع لنت ترمز، تغییر نوع لنت از سرامیکی به نیمه فلزی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما بهتر است از نوع لنتی که در ابتدا روی وسیله نقیله وجود داشته است استفاده کنید.

کاربرد خودرو

خودروهای حمل بار و مسافربری باید از لنت ترمزی استفاده کنند که مقاومت خوبی داشته باشد.

ضریب اصطکاک لنت ترمز

استحکام لنت ترمز با این ضریب رابطه مستقیم دارد. هرچه این ضریب بالاتر باشد لنت، استحکام بیشتری دارد.

شرایط آب و هوایی

نوع آب و هوای منطقه‌ای که در آن تردد دارید نیز در انتخاب لنت ترمز اهمیت دارد. مثلا در مناطق سرد لنت ترمز نیمه فلزی کارایی خوبی ندارد یا در شرایط آب و هوایی گرم لنت ترمز ارگانیک مناسب نیست.

لنت نرم

اگر لنت ترمز تا حد کافی نرم باشد، عمر طولانی‌تری دارد و در زمان چرخش روی دیسک سر و صدای کمتری تولید می‌کند.

سیستم ترمز خودرو

در خودروهایی که سیستم ترمز آن‌ها ABS است لنت دچار آسیب بیشتری می‌شود بنابراین باید لنت ترمز بهتری انتخاب گردد.

مسیر رفت و آمد

برای تردد در مسیرهای سخت مانند گردنه‌ها باید از لنت ترمز پر قدرتی استفاده کرد. اما اگر مسیر معمولی باشد، لنت ترمز نیمه فلزی نیز جوابگو است.

تفاوت اصلی دیگر این است که لنت ترمز از چه چیزی ساخته شده است: سرامیکی یا نیمه فلزی؛ که در ادامه با مزایا و معایب هر کدام آشنا می شوید

لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی اساساً یک محصول رسی پخته شده است. در گذشته از الیاف مس، برای افزایش اصطکاک در این لنت ها استفاده می شد، اما مسائل محیط زیستی منجر به تصویب قانونی شده است که مس در لنت ترمز را تا سال 2025 ممنوع می کند. در نتیجه، بسیاری از تولیدکنندگان در حال حاضر از آلیاژها به جای مس استفاده می کنند.

مزایای لنت ترمز سرامیکی

– برای رانندگی در شهر، آزادراه و در شرایط عادی خوب است

– بی صدا است

– گرد و غبار ترمز کمتر است

– سایش کم روتورها

معایب لنت ترمز سرامیکی

– در سرما به خوبی عمل نمی‌کند

– برای بکسل یا کامیون هایی که بارهای سنگین را حمل می کنند توصیه نمی شود

لنت ترمز نیمه فلزی

این لنت ترمز ترکیبی از مس، فولاد و آهن با پرکننده های معدنی یا آلی است که همه چیز را به هم متصل می کند. گرافیت نیز وجود دارد که بدون کاهش اثر ترمز، روغن کاری را فراهم می کند. لنت های ترمز «با عملکرد بالا» و «عملکرد خیابانی» همیشه نیمه فلزی هستند.

مزایای لنت ترمز نیمه فلزی

– مناسب برای ماشین‎‎های سنگین، مسافت‌های طولانی، ماشین‌های مسابقه

– در شرایط مختلف کارآمدتر است

– جذب گرما، کاهش از بین رفتن ترمز

– ماندگاری بیشتر

– قیمت ارزان‌تر

معایب لنت ترمز نیمه فلزی

– سرو صدای بیشتری دارد

– تولید گرد و غبار بیشتر

– سایش بیشتر روتورها

نکات دیگری که هنگام تعویض لنت ترمز باید به خاطر بسپارید:

همیشه باید لنت های ترمز هر دو چرخ روی یک محور را، به طور همزمان عوض کنید. با این حال، لازم نیست لنت های ترمز هر چهار چرخ را به طور همزمان تعویض نمایید.

اگر هنگام ترمزگیری خودرو دچار لرزش شد، فوراً ترمزهای خود را چک کنید. اینها نشانه های مطمئنی از سایش، آسیب، یا ناهماهنگی چرخ ها، روتورها یا ترمزها هستند.

آج لاستیک خود را نیز بررسی کنید. لاستیک های شما بخش مهمی از سیستم ترمز هستند. اگر لنت ترمز خود را تعویض کنید اما آج لاستیک های شما ساییده شده باشد، قدرت توقف مورد نیاز خود را نخواهید داشت.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.