نکاتی برای دوام بیشتر لنت ترمز

نکاتی برای دوام بیشتر لنت ترمز

قبل از آن که به توضیح نکاتی برای دوام بیشتر لنت ترمز بپردازیم، لازم است یادآوری کنیم که لنت ترمز بخش مهمی از ایمنی خودروی شما در هنگام رانندگی را تامین میکند. زیرا باعث ایجاد اصطکاک و نیرو برای توقف خودرو شما می شود. همه لنت‌های ترمز یکسان سایش نمی‌کنند، و به همین ترتیب، حتی لنت‌های ترمز یکسان می‌توانند در شرایط یا محیط‌های مختلف با نرخ‌های متفاوتی سایش شوند.

برای کمک به درک بهتر سایش معمولی لنت ترمز، کارشناسان تعمیر خودرو ما در این مقاله دلایل فرسودگی زودرس لنت ترمز و نحوه افزایش عمر آن را توضیح می دهند.

علت فرسوده شدن لنت ترمز

آنچه باعث فرسودگی لنت ترمز می شود، استفاده ی عمومی، روزانه، به علاوه مسافت پیموده شده، شرایط محیطی و یا عادات رانندگی است.

به عنوان مثال، رانندگان شهری از رانندگانی که از بزرگراه با ترافیک کم استفاده می کنند، یا رانندگانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند، از ترمزهای خود بیشتر استفاده می کنند.
سرعت نیز یک عامل دیگر است. کسانی که تعداد زیادی توقف های کوچک و کم سرعت انجام می دهند، نسبت به کسانی که مجبور به ترمز شدید در سرعت های بالاتر هستند راحت تر ترمز میگیرند. ترمزگیری در سرعت های پایین به اندازه ترمزهای شدید در سرعت های بالاتر بر لنت ترمز شما تأثیر نمی گذارد. به همین دلیل، بزرگراه های شلوغ مقصر اصلی هستند که باعث سایش لنت ترمز می شوند. لنت‌های ترمز جلو نیز سریع‌تر از لنت‌های عقب فرسوده می‌شوند. و در نتیجه باعث سایش بیشتر لنت های ترمز جلو می شود.

نکاتی برای دوام بیشتر لنت ترمز

با گذشت زمان، گرما و اصطکاک نیز روند سایش لنت ترمز را تسریع می بخشد. اینکه ترمزهای شما روی کدام محور قرار دارند نیز بر میزان سایش و فرسودگی لنت شما تأثیر می گذارد. محور جلوی وسیله نقلیه شما هنگام ترمزگیری، وزن بیشتری را منتقل می کند و به طور طبیعی اکثر ترمزهای خود را با ترمزهای جلو انجام می دهد، بنابراین لنت های جلو سریعتر از عقب سایش می کنند.

مهم است که به یاد داشته باشید که سایش و دوام ترمز یک عدد دقیق نیست. برخی از لنت‌های ترمز تا 90000 کیلومتر دوام می‌آورند، در حالی که سایر رانندگان ممکن است نیاز به تعویض آنها تا 40000 کیلومتر داشته باشند. نوع وسیله نقلیه ای که رانندگی می کنید، نحوه استفاده از وسیله نقلیه و سبک رانندگی شما همه عواملی هستند که باید در نظر گرفته بگیرید.

 

راهکارهایی برای دوام بیشتر لنت ترمز

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا از لنت ترمز خود حداکثر استفاده را ببرید؟ باور کنید یا نه، پاسخ به احتمال زیاد بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. در واقع، ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به سادگی نحوه رانندگی خود را تغییر دهید تا ساییدگی و پارگی پدهای خود را کاهش دهید. چند تغییر کوچک در سبک رانندگی شما نه تنها شما را راننده ایمن تر می کند، بلکه باعث می شود لنت ترمز شما نیز دوام بیشتری داشته باشد!

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به کارکرد صحیح لنت ترمز خودرو برای مدت طولانی تری انجام دهید:

  • با جریان ترافیک رانندگی کنید تا از ترمزهای سنگین غیرضروری جلوگیری کنید.
  • از ماشین های جلویی فاصله مناسبی داشته باشید تا بتوانید به راحتی و آسانی ترمز بگیرید.
  • هر گونه وزن غیر ضروری را از وسیله نقلیه خود بردارید.
  • سرعت خود را در ترافیک سنگین پایین نگه دارید و از ترمزهای ناگهانی خودداری کنید.

شما همچنین می توانید با تمیز کردن روتورهای خود هنگام شستشوی خودرو از ترمزهای خود مراقبت کنید. هنگام ترمزگیری، گرد و غبار روی روتورهای شما جمع می شود، که در هنگام درگیر شدن لنت ها اصطکاک بیشتری به لنت ها اضافه می کند و طول عمر آنها را کوتاه می کند. تمیزکاری روتورها هنگام شست و شوی ماشین، آنها را سالم نگه می‌دارد و به ترمزهای شما اجازه می‌دهد به طور تمیز و بدون ساییدگی اضافی درگیر شوند.

بازرسی و خدمات ترمز

حفظ ترمزها بسیار مهم است و تعویض لنت ها و روتورها در صورت فرسودگی برای ایمنی شما بسیار مهم است. اگر متوجه یک یا چند مورد از علائم زیر سایش ترمز شدید توصیه می کنیم در صورت مشاهده یک یا چند مورد از علائم زیر، بازرسی یا سرویس ترمز را برنامه ریزی کنید:

  • جیرجیر، یا صدای جیغ مانند سایش
  • لرزش به هنگام ترمزگیری
  • زمان طولانی تر برای ترمزگیری
  • نرم و اسفنجی یا سفت بودن غیرعادی پدال ترمز
  • نشت روغن ترمز در اطراف چرخ ها یا محفظه موتور
  • روشن شدن چراغ سنسور لنت ترمز
  • کاهش ضخامت لنت ها تا کمتر از 25 درصد ضخامت اولیه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.