علت داغ شدن لنت ترمز + راه حل های پیشنهادی

علت داغ شدن لنت ترمز + راه حل های پیشنهادی

یکی از مشکلات و نواقص فنی که امکان دارد برای لنت ترمز پیش بیاید، داغ شدن آن در زمان حرکت خودرو است. زیرا در هنگام حرکت، سایش و اصطکاک میان لنت ترمز و دیسک، سبب بالا رفتن حرارت و داغ شدن لنت ترمز می‌شود.

علت داغ شدن لنت ترمز

اگر لنت ترمز دمای بالایی داشته باشد باعث ایجاد مشکل در سیستم توقف خودرو خواهد شد. با توجه به اینکه سیستم ترمز رابطه مستقیمی با ایمنی خودرو و سلامت سرنشینان دارد، باید به این موضوع توجه شود و از داغ شدن لنت‌ها جلوگیری کرد.

چندین عامل مختلف می‌تواند باعث داغ شدن لنت‌های ترمز در چرخ جلو عقب شود. در زیر تعدادی از این علل را بررسی می‌کنیم:

استفاده بیش از حد از ترمز و شرایط رانندگی

استفاده زیاد و بی‌رویه از ترمز‌ها می‌تواند باعث ایجاد گرما و داغ شدن زیاد لنت‌ها شود. وقتی ترمز‌ها در ترافیک و شرایط مکرر سربالایی به طور مداوم و با فشار بالا استفاده می‌شوند، انرژی حرارتی تولید و به لنت‌ها منتقل می‌گردد و باعث داغ شدن آنها می‌شود.

کیفیت لنت ترمز

کیفیت لنت بر کارایی آن تاثیر مستقیم دارد یک لنت بی کیفیت با کاهش ضریب اصطکاک، می‌تواند زمینه افزایش دما و داغ شدن لنت ترمز را سریع‌تر فراهم نماید همچنین کیفیت لنت بر طول عمر و فرسودگی آن تاثیر گذار است.

راندمان نامطلوب سیستم ترمز

در برخی مواقع، سیستم ترمز خودرو به دلایل فنی ممکن است به درستی کار نکند. مثلاً، اگر کالیپر ترمز دچار مشکل باشد و لنت‌ها درست نتوانند از دیسک‌های ترمز جدا شوند، ممکن است داغ شدن لنت‌ها رخ دهد.

قرارگیری نامناسب دیسک ترمز

اصطکاک بیش از اندازه بین لنت و دیسک یکی از عوامل اصلی داغ شدن لنت ترمز محسوب می‌شود. اگر دیسک‌ها در جای مناسب خود قرار نگیرند باعث درگیر شدن لنت و اصطکاک نامتعارف می‌شود. از مهم‌ترین موارد زاویه دار بودن دیسک و نصب غیراصولی آن است که میتوان باعث تمام شدن لنت گردد.

شرایط محیطی

دمای محیط نیز می‌تواند بر روی داغ شدن لنت‌ها تأثیر بگذارد. در شرایط آب و هوایی گرم، انرژی حرارتی بیشتری به ترمز‌ها منتقل می‌شود که می‌تواند باعث افزایش دمای لنت‌ها شود.

در صورتی که مشکل داغ شدن زیاد لنت‌ها به صورت مداوم ادامه داشته باشد، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کرده و سیستم ترمز خودرو را بررسی و تعمیر کنید. این موارد می‌توانند بر ایمنی رانندگی تأثیر منفی بگذارند و باید به‌طور جدی به آنها پرداخته شود.

علائم داغ شدن لنت ترمز

علت داغ شدن لنت ترمز + راه حل های پیشنهادی

داغ شدن لنت ترمز همراه با یکسری نشانه‌ها و علائم است که در صورت بروز باید به سرعت بررسی شوند که عبارتند از:

نرم شدن ترمز

با بالا رفتن دمای لنت، سیستم ترمز و قطعات آن منبسط می‌شوند که باعث نرم شدن برخی از تجهیزات خواهد شد. مانند پدال که در هنگام ترمز گرفتن حالتی نرم پیدا می‌کند.

تغییر رنگ دیسک

جنس دیسک ترمز از فولاد است و افزایش حرارت می‌تواند رنگ آن را تغییر دهد. بنابراین یکی از نشانه‌های داغ شدن لنت تغییر رنگ دیسک است.

بوی سوختگی

در صورت داغ شدن لنت، بافت آن از بین می‌رود بو بوی نامطبوعی از آن منتشر می‌شود. در این صورت باید بررسی شوند.

روشن شدن چراغ ترمز

امروزه بیشتر خودروهای تولید شده مجهز به سیستم‌های هشدار دهنده است مانند چراغ ترمز که هنگام داغ شدن لنت به راننده هشدار می‌دهد.

انتشار دود و صدای نامتعارف هنگام ترمز گرفتن

یکی دیگر از نشانه‌های داغ شدن لنت خارج شدن دود از کنار لاستیک‌ها یا شنیدن صدای جیغ تیز هنگام ترمز است.

راه حل های جلوگیری از داغ شدن لنت ترمز

– در وهله اول باید برای خودرو خود لنت ترمزی با کیفیت تهیه کنید که دارای تاییدیه و استانداردهای معتبر باشد. تا از داغ شدن و آسیب به لنت ترمز پیشگیری کنید.

– اگر با سرعت بالا رانندگی می‌کنید از گرفتن ترمزهای ناگهانی خودداری نمایید.

– با بررسی دوره‎‌ای لنت‌های ترمز، تعویض به موقعه آن‌ و ضخامت لنت و دیسک از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

– با تنظیم سرعت در سراشیبی‌ها از گرفتن ترمز مکرر اجتناب کنید.

– لنت‌های ترمز سرامیکی در برابر داغ شدن از مقاومت خوبی برخوردارند و می‌توانند جایگزین خوبی برای دیگر لنت‌ها باشند. این لنت مقاومت گرمایی خوبی دارد و به آسانی داغ نمی‌شود.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.