تفاوت لنت ترمز با لنت کلاچ خودرو

تفاوت لنت ترمز با لنت کلاچ خودرو

تمام اجزای به کار رفته در خودرو مانند یک سیستم عمل می‌کند که هرکدام وظیفه‌ خاصی را برعهده دارند و در مجموع کمک می‌کنند تا ماشین حرکت کند یا متوقف شود مانند لنت ترمز و لنت کلاچ که دو قطعه مهم در سیستم ترمز و گیربکس خودرو هستند.

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز خودرو یکی از قطعات مهم در سیستم ترمز خودرو است که برای تولید اصطکاک با دیسک یا صفحه ترمز استفاده می‌شود. با فشار دادن پدال ترمز، نیرو توسط روغن ترمز به سیلندر چرخ‌ها منتقل می‌شود و پیستون‌ها را به طرفین می‌راند و بازوهای ترمز که یه پیستون متصلند به چرخ‌ها نزدیک می‌شوند و اصطکاک لنت ترمز با دیسک چرخ‌‌ها باعث توقف ماشین می‌گردد.

لنت ترمز خودرو در طول زمان و به دلیل استفاده مداوم، سایش می‌کند و نیاز به تعویض دارد. عدم تعویض به موقع لنت ترمز، می‌تواند باعث کاهش کارایی سیستم ترمز و افزایش خطر حوادث در جاده شود. بنابراین، توصیه می‌شود که لنت ترمز خودرو در بازه‌های منظم تعویض شود.

لنت کلاچ چیست؟

لنت کلاچ داخل دیسک کلاچ قرار می‌گیرد که با فشار دادن پدال، به سرعت با دیسک کلاچ اصطکاک می‌کند و قدرت موتور را به گیربکس انتقال می‌دهد. همانند لنت ترمز، لنت کلاچ نیز در طول زمان و به دلیل استفاده مداوم، سایش می‌کند و نیاز به تعویض دارد. هنگامی که کلاچ بالا عمل کرد، قدرت ماشین کاهش یافت، کلاچ زیر پای شما سفت شد یا قدرت موتور هرز رفت زمان تعویض کلاچ فرا رسیده است.

هر خودرو لنت کلاچ مخصوص به خود را دارد بنابراین این محصول دارای تنوع بالا و ابعاد مختلفی می‌باشد. در گذشته برای تولید آن از آزبست استفاده می‌کردند اما با مشخص شدن خطرات آزبست برای انسان و محیط زیست مواد دیگری با آن جایگزین شدند. این قطعه به صورت پودری – بافته ای تولید می‌شود. در اکثر خودروها لنت بافته‌ای وجود دارد زیرا در برابر تخریب مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. برای جلوگیری از افت سرعت و به موقع جا رفتن دنده، کیفیت لنت کلاچ اهمیت زیادی دارد.

تفاوت لنت ترمز با لنت کلاچ

لنت ترمز

تفاوت اصلی بین لنت ترمز و لنت کلاچ، در نحوه استفاده آن‌ها است. لنت ترمز، برای توقف خودرو استفاده می‌شود و با فشار دادن پدال ترمز، با دیسک ترمز اصطکاک پیدا می‌کند و خودرو را متوقف می‌کند. اما لنت کلاچ، برای تغییر دنده و انتقال قدرت موتور به گیربکس کاربرد دارد تا خودرو حرکت کند. از دیگر تفاوت‌های این دو قطعه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

مواد سازنده

لنت ترمز و لنت کلاچ، از مواد مختلفی تشکیل شده‌اند. لنت ترمز از فلزات سختی مانند فولاد، آهن و کربن تولید می‌شود. لنت کلاچ نیز از فلزات سختی ساخته شده است که برای ایجاد اصطکاک با دیسک کلاچ، به یکدیگر فشار داده می‌شوند. اما مواد سازنده لنت کلاچ، باید از فلزاتی با ضریب اصطکاک بالا باشد تا بتواند قدرت موتور را به گیربکس منتقل کند.

محل قرار گیری

لنت ترمز و لنت کلاچ، در قسمت‌های مختلف خودرو قرار می‌گیرند. لنت ترمز بر روی دیسک ترمز قرار می‌گیرد. اما لنت کلاچ بر روی دیسک کلاچ قرار می‌گیرد.

سایش

لنت ترمز و لنت کلاچ، در زمان استفاده، با سایش و سایر آسیب‌های ناشی از توقف و تغییر دنده مواجه هستند. لنت ترمز بیشتر در معرض سایش و سایر آسیب‌های ناشی از توقف خودرو قرار دارد، در حالی که لنت کلاچ با سایش ناشی از تغییر دنده و اصطکاک با دیسک کلاچ مواجه است.

زمان تعویض

لنت ترمز و لنت کلاچ، به مرور زمان سایش می‌کنند و نیاز به تعویض دارند. تعویض لنت ترمز، بسته به شرایط استفاده خودرو، نوع رانندگی و محیط تردد معمولاً هر ۲۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر انجام می‌شود اما ممکن است زودتر نیاز به تعویض داشته باشد. لنت کلاچ نیز هر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود یا با توجه به شرایط، در زمان زودتری باید عوض گردد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.