بوستر ترمز چیست ؟ و علائم خرابی آن

بوستر ترمز چیست ؟ و علائم خرابی آن

این قطعه، ترمز را بسیار ایمن تر می کند زیرا به شما امکان می دهد، از حداقل فشار برای کاهش سرعت خودرو استفاده کنید. با توان لنت آریا همراه باشید تا با عملکرد بوستر ترمز و نشانه های خرابی آن آشنا شوید.

بوستر ترمز

بوستر ترمز یا بوستر خلاء قطعه ای حیاتی در سیستم ترمزگیری دیسکی است. که وظیفه ی آسان تر، بهتر و نرم تر کردن ترمزگیری را هنگام پا گذاشتن روی پدال ترمز بر عهده دارد. اگر بوستر (در لغت به معنای تقویت کننده) ترمز نبود، برای کاهش سرعت خودرو باید فشار بیشتری روی پدال ترمز وارد می کردید.

محل قرارگیری بوستر ترمز، بین سیلندر اصلی و پدال ترمز است. و اندازه ی این قطعه ی استوانه ای شکل به قدرت موتور بستگی دارد. هنگامی که فشار مایع افزایش می یابد، بوستر که دارای یک خلاء است، امکان کنترل فشار را فراهم می کند. اساس عملکرد آن، از طریق تقویت نیروی وارده از سمت راننده در سیستم ترمز می‌باشد. در واقع از طریق عملکرد بوستر، نیروی وارد شده به پدال ترمز چند برابر افزایش می یابد. و به سیلندر اصلی ترمز منتقل می گردد. در نتیجه نیروی کمتری برای کاهش سرعت خودرو نیاز می باشد. وظیفه ی بوستر در هنگام خاموشی اتومبیل، سفت نگه داشتن پدال ترمز است.

نحوه عملکرد بوستر ترمز

همان طور که گفتیم نام دیگر بوستر ترمز، بوستر خلا می باشد. این یعنی اینکه بوستر برای اینکه بتواند عملکرد درستی داشته باشد، نیاز به یک منبع خلا دارد. این خلا در خودروهای بنزینی، از طریق موتور تامین و بوسیله ی یک لوله به بوستر هدایت می‌شود.

پدال ترمز، میله ای که از بین بوستر به سیلندر اصلی وصل می‌شود را تحت فشار قرار داده و موتور هم خلا نسبی را در هر دو طرف دیافراگم به وجود می آورد. هنگامی که راننده پای خود را بر پدال ترمز قرار می‌دهد، میله سوپاپی را باز کرده و با انتقال هوای بیرون به پشت دیافراگم باعث می‌شود که خلا در طرف دیگر دیافراگم باقی بماند.

بدین ترتیب، افزایش فشار به یک سمت دیافراگم، باعث فشردگی پیستون در سیلندر اصلی می شود. زمانی که راننده پدال را رها می‌ کند، موجب قطع ارتباط میان هوای بیرون با پشت دیافراگم شده و هر دو طرف دیافراگم به هم ارتباط پیدا می کنند. یعنی خلا در هر دو طرف دیافراگم ایجاد شده و خودرو به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

خرابی بوستر

بوستر ترمز چیست ؟ و علائم خرابی آن

بدیهی است که یک بوستر خوب برای رانندگی ایمن در جاده ضروری است. که اگر  به درستی کار نکند، ترمز کردن خودرو را برای شما دشوار خواهد کرد. از آن جا که در کیفیت ترمزگیری تاثیر مستقیم دارد، خرابی آن می تواند موجب ضعف عملکرد ترمز گردد. بخصوص اگر در موقعیتی هستید که برای جلوگیری از تصادف باید سریع ترمز کنید، می تواند فاجعه به بار بیاورد. به همین دلیل وقتی بوستر بدی دارید باید آن را جدی بگیرید. شما می توانید به آسانی بوستر بد را با علائمی که به راحتی قابل تشخیص هستند، شناسایی کنید.

علائم خرابی بوستر ترمز

در زیر به توضیح 5 نشانه ی اصلی بوستر ترمز بد می پردازیم.

چراغ هشدار ترمز

داشبورد اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای چراغ های هشدار ترمز هستند که در صورت بروز مشکل در سیستم ترمز آنها روشن می شوند. البته مشخص نمی کند که مشکل دقیق سیستم ترمز چیست. اما کافی است تا شما به سایر علائم احتمالی سیستم ترمز که در پی چراغ هشدار خود را نشان خواهند داد، توجه کنید. در واقع شما چراغ هشدار ترمز را به عنوان یک نشانه اولیه در نظر بگیرید که باید قبل از اینکه مشکلی وحشتناک پیش بیاید، سیستم ترمز خود را توسط مکانیک بررسی کنید. بنا بر این اگر بوستر ترمز بدی دارید، ممکن است این چراغ هشدار روشن شود.

پدال ترمز سفت

هنگامی که به پدال ترمز فشار می آورید، باید احساس نرمی و روانی داشته باشید. اما اگر متوجه شدید که پدال ترمز بیش از حد سفت شده است، احتمالاً مشکلی در بوستر وجود دارد. سفت بودن پدال ترمز باعث می شود که ترمزها با مشکل مواجه شوند، زیرا باید نیروی بیشتری از حد معمول که گاهی به دو تا چهار برابر می رسد، را به آن وارد کنید. و چنان چه موقعیت غیر منتظره ای پیش بیایدکه مجبور باشید سریعا ترمز را فشار دهید، می تواند منجر به وضعیت وحشتناکی در جاده شود.

توقف موتور

یک بوستر ترمز بد، خلاء بیش از حدی را از موتور می گیرد. اساساً، دیافراگم داخل بوستر ممکن است به درستی کار نکند و در نتیجه هوا از طریق مهر و موم عبور کند. این بدان معناست که وقتی روی پدال ترمز پا می گذارید، بوستر ممکن است از تمام خلاء موتور استفاده کند، در نتیجه موتور متوقف شود. اگر روی پدال ترمز پا بگذارید و موتورتان از کار بیفتد، دلیل آن خرابی بوستر است.

بالا بودن پدال ترمز

به عنوان یک راننده معمولی، باید به موقعیت پدال ترمز در اتومبیل عادت کنید. اما اگر متوجه شدید که پدال ترمز بسیار بالاتر از حد معمول است، ممکن است به این معنی باشد که بوستر ترمز دچار مشکل است که می تواند برای رانندگی خطرناک باشد. زیرا شما عادت ندارید که پای خود را آنقدر بالا روی پدال قرار دهید. اگر در مواقع اضطراری نیاز به ترمزگیری دارید و نتوانید این کار را انجام دهید، ممکن است باعث تصادف شود.

عملکرد ضعیف ترمز

از آنجایی که کار بوستر خلاء این است که پس از پا گذاشتن روی پدال ترمز، فشار ترمز را با سرعت بیشتری به سیستم وارد کند، یک بوستر بد، فشار ترمز محدودی در دسترس خواهد داشت. این بدان معناست که پا گذاشتن روی پدال ترمز باعث کاهش سرعت خودرو نمی شود. یعنی عملکرد کلی ترمز ضعیف خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.