انواع لنت ترمز و تفاوتشان با یکدیگر

انواع لنت ترمز و تفاوتشان با یکدیگر

در ابتدای صنعت تولید لنت ترمز، از الیاف آزبست استفاده می‌شد، زیرا این الیاف می‌توانستند به خوبی گرمای ناشی از اصطکاک را در خود جذب و دفع کنند. اما زمانی که آزبست ساییده می‌شود غباری تولید می‌کند که همانند تراشه‌های تیز وارد سیستم تنفسی شده و باعث خونریزی و حتی سرطان می‌شود. این امر در نهایت سبب ممنوعیت استفاده از آزبست شد. امروزه از مواد آلی بی زیان در تولید لنت ترمز استفاده می‌شود که در این مقاله انواع دسته بندی آن را شرح می‌دهیم.

انواع لنت ترمز

لنت‌های ترمز از نظر جنس به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

ارگانیک (بدون آزبست)

الیاف جزیی از لنت است که استقامت (Strength) را برای لنت بوجود می‌آورد که می‌توان الیاف مصنوعی شیشه، و الیاف آرامید طبیعی را نام برد. از دیگر الیاف مهم در این نوع لنت ترمز، الیف کولار است که البته به دلیل قیمت بسیار بالا و مشکل تامین مواد اولیه در صنعت لنت ایران کاربردی ندارد. این لنت‌های ارگانیک از دیگر لنت‌ها نرمتر هستند. و اگرچه سر و صدای کمتری تولید می‌کنند. اما زودتر هم ساییده می‌شوند و غبار بیشتری تولید می‌کنند.

در نتیجه لنت‌های ترمز آلی گزینه مناسبی برای خودروهای سنگین و یا مسابقه‌ای نیستند. زیرا این خودروها مجبورند با سرعت بالا، بار زیاد و یا به طور ناگهانی توقف نمایند و فشار زیادی به لنت‌ها وارد می‌کند که مقرون به صرفه نیست. این لنت ها بیشتر برای خودروهای کوچکی که با آنها به صورت تهاجمی رانندگی نمی‌شود، مناسب است، زیرا وزن پایین خودرو علاوه بر این که توقف را نرم و آسان می‌کند، شکل و ساختار آن ها را هم حفظ می‌کند در نتیجه ایمنی رانندگی بالا می‌رود.

لنت ترمز سرامیکی

به گونه‌ای از ترمزهای دیسکی می‌گوییم که در ساخت آن از پودرهای سرامیکی همچون اکسید منیزیوم و اکسید آلومینیوم و گاهی هم مقدار کمی الیاف مس، به دلیل دارا بودن مقاومت حرارتی بالا استفاده می‌شود.

لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی علاوه بر سبکی و دیر ساییده شدن، نیروی ترمزگیری بسیار خوبی دارد. همچنین از قابلیت جذب و دفع گرمای خوبی برخوردار است. به طوری که عملکرد ترمز حتی پس از ترمزهای شدید و مکرر هم بالا است. اما از آن جایی که قیمت لنت‌های سرامیکی بالاست، در وسایل نقلیه معمولی استفاده نمی‌شوند و تنها برای خودروهای مسابقه‌ای کاربرد دارد.

کم متالیک

این نوع لنت ترمز از مواد آلی و با ترکیبی از 10 تا 30 درصد از فلزاتی همچون فولاد و مس و با درصد بیشتری از الیاف و مواد ارگانیک و غیر ارگانیک ساخته شده است. لنت های کم فلز اگرچه سر و صدا و گرد و غبار بیشتری ایجاد می‌کنند، اما توانایی آن‌ها در ترمز و نیز کنترل حرارت، بسیار بالاست. در ساخت این نوع لنت‌ از روان کننده‌های کامپوزیتی به جای گرافیت استفاده می‌شود.

لنت ترمز زینتری

در ساخت لنت‌های زینتری از فلزاتی همچون استیل و الیاف کامپوزیتی استفاده می‌شود. این دسته از لنت‌ها در ماشین‌های آفرود و مسابقه‌ای بیشترین کاربرد را دارند و در خودروهای معمولی، به طور معمول نمی‌توانند عملکرد بالایی از خود نشان دهند. همچنین سرعت خوردگی بالایی دارند و به همین دلیل نمی‌توان از آن‌ها انتظار دوام بالاتر و عمر طولانی داشت. لنت ترمز زینتری حتماً باید گرم شود تا به دمای لازم و مطلوب برای عملکرد مناسب برسد. با استفاده از این لنت ترمز، دیسک‌های ترمز، سایش بسیار شدید و بالا پیدا می‌کنند و عمر دیسک را کاهش می‌دهند.

نیمه متالیک

این لنت‌ها از فلزاتی همچون مس، برنج، فولاد و گرافیت با ترکیب درصدی بالای 50 درصد به همراه رزین ساخته می‌شوند. لنت نیمه متالیک کارکرد بسیار خوبی دارد و از عمر نسبتا بالایی برخوردار است. استفاده از این نوع لنت ترمز بسیار متداول است زیرا این لنت ها علاوه بر اینکه ارزان هستند، ترمزگیری نسبتا بالایی دارند. همچنین گرمای ناشی از اصطکاک با سطح دیسک را به خوبی جذب و پراکنده می‌کنند.

از معایب لنت‌های فلزی می‌توان به سنگینی آن‌ها اشاره نمود که این باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود. از طرف دیگر باز هم به خاطر وزن نسبتا بالا، برای استفاده در خودروهای مسابقه‌ای مناسب نیستند.

این لنت‌ها از فلز ساخته شده‌اند و در نتیجه بسیار سخت هستند و همین امر باعث می‌شود بادوام باشند و باعث خوردگی دیسک ‌شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.