لنت ترمز کفشکی عقب پژو 405

لنت ترمز کفشکی عقب پژو 405

پیش از صحبت درباره ی بهترین لنت ترمز کفشکی عقب پژو 405 با قیمت مناسب، باید به بیان نکاتی درباره تاریخچه حضور این خودرو در بازار جهان و ایران بپردازیم.

مشخصات لنت ترمز کفشکی عقب پژو 405

لنت ترمز کفشکی عقب پژو 405 مشخصات زیر است:

جنس فلزی و فاقد آزبست
نوع کفشکی (کاسه ای)
مناسب برای چرخ عقب پژو 405
ویژگی دارای ترمزگیری عالی و عمر طولانی

پژو 405 در جهان

پژو 405 یک خودروی خانوادگی بزرگ است که توسط خودروساز فرانسوی پژو به ‌عنوان خودروی سدان چهار در، در ژوئیه 1987 تولید شد. در ادامه، تولید آن تحت لیسانس در خارج از فرانسه هم ادامه پیدا کرد. خودروهای 405 در ابتدا با موتورهای چهار سیلندر بنزینی از 65 تا 160 اسب بخار در دسترس بودند و سپس در سال 1988 موتورهای دیزلی و توربوشارژ به این مجموعه اضافه شدند. 405 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای خانوادگی بزرگ اروپا به‌ویژه در فرانسه و بریتانیا بود. این خودرو در سال های 1992 و 1993 هشتمین خودروی پرفروش بریتانیا شد.

این خودرو در سال 1988 با بیشترین تعداد آرا در تاریخ رقابت خودروهای سال، به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. در اوایل سال 2020، پس از دوره ی تولید 33 ساله، پژو 405 به عنوان بیستمین خودروی تک نسلی با عمر طولانی در تاریخ به شمار می رفت. تولید این خودرو در نهایت در سال 1997 در اروپا متوقف شد.

پژو 405 در ایران

تولید پژو ۴۰۵ در ایران در سال های ابتدایی دهه هفتاد، تقریبا پس از توقف آن در اروپا و آمریکای شمالی شروع شد. خانواده ۴۰۵ شامل انواع ۴۰۵، روآ، آردی، استیشن و پارس می‌شود، و از ابتدای تولیدشان تا سال ۱۳۸۹، حدود ۲ میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه توسط ایران‌خودرو تولید شده‌اند که پس از خانواده پراید بیشترین میزان تولید را در صنعت خودروسازی ایران داراست.

در ایران خودروهای مختلفی بر اساس پلت فرم پژو ۴۰۵ تولید شده است که از آن جمله می توان به خودروی پژو پارس اشاره کرد. که در واقع فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ است که در آن در بخش‌های سپر جلو و عقب، جلو پنجره، در کاپوت، چراغ‌های جلو و عقب و در صندوق عقب تغییر کرده است. پژو آردی هم که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه می‌شد، شبیه به مدل‌های پیش از فیس لیفت ۴۰۵ بود. مدل ارتقا یافته ی آن نیز پژو ROA نام دارد که در ابتدا با نام RD-X در سال 1385 به بازار عرضه ‌شد.

سمند؛ که به عنوان اولین خودروی ملی ایران معرفی می‌شود و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان شود، نیز خودرویی بر مبنای پلت فرم پژو ۴۰۵ است.

انواع مدل های طراحی شده بر اساس پژو 405

ایران خودرو مدل‌های زیر را بر اساس پژو ۴۰۵ تولید می‌کند:

  • پژو ۴۰۵ GL/GLX : ابتدا با موتور ۱٫۶ لیتری و پس از آن ۱٫۹ لیتری ۸ سوپاپ کاربراتوری که تولید آن در سال ۲۰۰۲ متوقف شد.
  • ۴۰۵ GLX : با موتور ۱٫۸ لیتری ۸ سوپاپ انژکتوری که از سال 1382 تا سال 1399 تولید می‌شد.
  • پژو 405 GLI : مدل کم آپشن تر GLX که در سال‌های 1383 تا 1386 تولید می‌شد.
  • ۴۰۵ SLX : مدل به روزرسانی شده ی پژو ۴۰۵ و جایگزین رسمی پژو ۴۰۵GLI  درسال 1386و پژو ROA که با تغییراتی در نمای خارجی و داخلی و موتور ۱٫۶ لیتری تی‌ یو ۵ از سال ۱۳۸۶ عرضه شد.
  • پژو پارس: فیس لیفت پژو ۴۰۵ در بخش‌های سپر جلو و عقب، جلو پنجره، در کاپوت، چراغ‌های جلو و عقب و در صندوق عقب، خود پارس در ۴ مدل مختلف عرضه می‌شود:
    • پارس معمولی: که از سال 1390 به بعد با نام پژو پارس سال شناخته می‌شود. این مدل با موتورهای ۸ ۱٫و ۱٫۹ لیتری تولید گشت که در حال حاضر فقط با موتور ۸ ۱٫ لیتری تولید می شود.
    • پژو پارس LX: که با موتور ۱٫۶ لیتری تی ‌یو ۵ عرضه می‌شود.
    • پارس ELX: با ۲ موتور ۱٫۹ لیتری ۸ سوپاپ و ۱٫۸ لیتری ۱۶ سوپاپ عرضه می‌شد.
    • پژو پارس اتوماتیک: در اوایل با موتور ۱٫۸ لیتری و به تازگی با موتور ۱٫۶ لیتری عرضه می‌شود.
  • پژو RD و پژو ROA: هردو خودرو با ظاهر ۴۰۵ و موتور ۱٫۶ لیتری پیکان عرضه می‌شدند.
  • سمند/سمند سورن/دناو دنا پلاس:  خودروهای ملی ایران که با پلت فرم، گیربکس و موتور (در مدل سمند) پژو ۴۰۵ عرضه می‌شوند.
  • وانت آریسان: علی‌رغم اینکه با نشان تجاری ایران خودرو عرضه می‌شود ولی شباهت‌های ظاهری آن با پژو ۴۰۵ انکار ناپذیر است.

زمان تعویض لنت عقب پژو 405

زمان تعویض لنت عقب پژو 405 بستگی به شرایط و نوع رانندگی شما دارد. اما به طور کلی، بیشتر تولیدکنندگان خودرو توصیه می‌کنند که لنت‌های ترمز عقب خودرو را هر 25,000 تا 50,000 کیلومتر یا هر یک یا دو سال تعویض کنید، البته در صورتی که شرایط رانندگی شما سخت و سنگین باشد (مانند رانندگی در شهرهای پرترافیک یا مسافرت در جاده‌های کوهستانی و پرپیچ)، لنت نیاز به تعویض زودتری دارد. همچنین اگر در هنگام ترمز کردن صداهای غیر طبیعی شنیدید، بهتر است به سرعت لنت‌های ترمز خودرو را چک کنید. در هر صورت، بهتر است برای تعویض لنت عقب پژو 405 به دلیل ایمنی رانندگی، به سرعت و در بهترین حالت با تعیین وقت مناسب، به سرویس‌کار خودرو مراجعه کنید.

سیستم ترمز کاسه ای عقب پژو 405

استفاده از سیستم ترمز کاسه­ ای تنها در خودروسازی کشورمان مرسوم نیست. بلکه هنوز هم بسیاری از خودروهای اقتصادی جهان، با ترمزهای کاسه­ ای در محور عقب تولید می­ شوند. در ایران هم، همه ی نسخه های ساخته شده بر اساس پژو 405، در محور عقب برای ترمزگیری از سیستم کاسه ای استفاده می شود.

لنت ترمز کفشکی عقب پژو 405

مشکل اصلی لنت­های کفشکی، گرم شدن بیش از حد آن­ ها در ترمزهای شدید می­ باشد زیرا به دلیل بسته بودن محفظه­ ی کاسه­ ی ترمز، دیرتر می­توانند گرما را دفع کنند و به همین دلیل زودتر داغ کرده و توان خود را از دست می­ دهند. به همین دلیل خودروسازان معمولا این ترمزها را در چرخ عقب نصب می­ کنند که فشار کمتری بر روی آن­ هاست. اما این بدان معنا نیست که ترمزهای کاسه ای بطور معمول و در شرایط برابر از ترمزهای دیسکی ضعیف­تر هستند. بلکه بالعکس، به دلیل بزرگتر بودن لنت هایشان می­‌توانند توان ترمزگیری بیشتری هم داشته باشند. ضمن آنکه دوام بیشتری دارند و کمتر نیاز به مراقبت پیدا می­ کنند.

جهت خرید عمده و یا اخذ نمایندگی توان لنت آریا با شماره ۰۹۱۲۴۷۶۳۲۵۹ تماس حاصل فرمایید.

توان لنت آریا در کنار شماست تا بهترین ها را برای خودرو خود تهیه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.